Jönköping/Värnamo region

Denna sektion tillhör avdelning Sydväst
Kommunal sektion Regionen Jönköping är en sektion inom Kommunal avdelning Sydväst (Jönköpings- och Hallands län).

I sektion Regionen Jönköping ingår medlemmar som bland annat jobbar inom vård, rehab, ambulans, drift och service, tandvård, regionfastigheter, medicinsk diagnostik samt privat enhet Team J-son och Fribo Rehab AB. Kontakta gärna oss om du har frågor om facket, medlemsavgiften, medlemsförsäkringar eller din lön!

Sektion Regionen Jönköping/Värnamo har två expeditioner, en i Jönköping och en i Värnamo.

Kontaktuppgifter expedition Vaggeryd:

Adress: Doktorsgatan, 3331 30 Värnamo

Besöksadress:
Regementsgatan 50
55305 JÖNKÖPING
Karta
Postadress:
Regementsgatan 50
55185 JÖNKÖPING
Öppettider:
Telefontid/ Besökstid: Jönköping måndag och fredag, Kl. 09.00-12.00. Värnamo: torsdag Kl. 09.00-12.00.
Telefon:
Ordförande:
Carina Sjögren

Sydväst

Våra nyheter

Vi vet att kvinnors röster gör skillnad!

8 mars 2021

Vi är inte bara Sveriges största fackförening. Vi är också Sveriges största kvinnodominerade fackförening. Kommunals stadgar vilar på feministiska grunder. På så sätt skulle vi också kunna påstå att vi är Sveriges största feministiska fackförening.
Idag är det Hemtjänstens dag: alltså din dag om du arbetar inom hemtjänst!

Hemtjänstens dag = personalens dag

Idag Hemtjänstens dag, en dag vi anser är personalens dag. Därför uppmanar vi arbetsgivare att uppmärksamma sin personal genom följande insändare. Insändare undertecknas av sektionsordföranden i avdelning Sydväst.
Stopp för privatisering av personlig assistans i Varbergs kommun! Tack vare påverkan från Kommunal.

Facklig framgång: Stopp för privatisering av personlig assistans i Varberg

I juni 2020 fattade Socialnämnden i Varbergs kommun beslutet om att lägga ut all personlig assistans på privata arbetsgivare. Nu backar nämnden på beslutet efter påverkan från Kommunal
Yihoo, det här kallar vi facklig framgång!

Facklig framgång i Värnamo

Efter att en medlem nekats sjuklön begärde Kommunal en överläggning. Tack vare överläggningen uppdagades ett 4 år gammalt fel.
Facklig framgång i Region Halland!

FACKLIG FRAMGÅNG I REGION HALLAND

Det var redan i maj som Kommunal, genom en skrivelse till regionpolitiken, krävde en extra ersättning för de medlemmar som arbetat under coronapandemin.
Vad har din sektion gjort under den pågående pandemin?

Vad har din sektion gjort under den pågående corona-pandemin?

Det har varit en tuff vår för medlemmarna som arbetar inom Höglandet Region, Jönköping-Värnamo Region. Corona-pandemin har ställt mycket på sin spets och behovet av en stark fackförening har varit stor. Vi som har fackliga uppdrag i sektionen du tillhör har arbetat hårt för att du ska få skälig ersättning och schyssta villkor på din arbetsplats under denna pandemi. Därför har vi här gjort en sammanställning av hur arbetet sett ut under våren. Vi har arbetat med olika frågor utifrån olika områden.
Hur går det till när en Begäran om åtgärd (6:6:a) lämnas in och vad händer sen?

Tidslinje: Begäran om åtgärd, Länssjukhuset Ryhov

I maj 2020 lämnar ett skyddsombud på Länssjukhuset Ryhov in en så kallad Begäran om åtgärd till arbetsgivaren. Syftet med den är att upplysa om brister i arbetsmiljö. Målet är att arbetsgivaren ska åtgärda bristerna för att säkerställa en trygg arbetsmiljö för medlemmarna. Men hur går ett sådant arbete till och vad händer just nu?
Facklig framgång i Falkenberg!

Facklig framgång: Förskolepersonal i Falkenberg får arbetskläder.

Igår fattade barn- och utbildningsnämnden i Falkenbergs kommun om att förskolepersonal ska få arbetskläder!
Facklig framgång i Varberg för ca 700 medarbetare

Facklig framgång Ca 700 medarbetare i Varberg får bättre arbetsmiljö

Aktivt fackligt arbete har gett resultat i Varberg kommun. Nu ställer sig arbetsgivaren bakom de krav som ställts genom en så kallad Begäran av åtgärd.
Sektionsordförande May-Britt Reljaninovic tillsammans med undersköterska Lotta Roos som under mötet ger personalens bild av äldreomsorgen i Gislaveds kommun.

Sektion Gislaved/Gnosjö överlämar personalmanifest till politiker

I mars 2019 bildade Kommunal sektion Gislaved/Gnosjö en strategigrupp. Upprinnelsen var det möte för medlemmar inom socialförvaltningen som samlade över 80 personer. Under mötet formerades gruppen vars syfte var att synliggöra medlemmars vardag på jobbet. Målet: att påverka politiker och tjänstemän till att prioritera verksamheterna inom socialförvaltningen.