Funktionsstöd i Göteborg

Denna sektion tillhör avdelning Väst

Kontaktuppgifter

Har du frågor som rör din arbetsplats och dina arbetsvillkor, kontakta i första hand ditt arbetsplatsombud.

Har du frågor som rör arbetsmiljön på din arbetsplats, kontakta i första hand ditt skyddsombud.

Har du allmännfackliga frågor (t.ex. vad gäller enligt kollektivavtal och lag), kontakta Kommunal Direkt.

Har du frågor kring ditt medlemskap (t.ex. din medlemsavgift), kontakta Kommunals medlemscenter.

Har du frågor om din a-kassa, kontakta Kommunals a-kassa.

_______________________________________________________________________

Saknas facklig företrädare (Skyddsombud eller Arbetsplatsombud) på din arbetsplats, använd nedanstående kontaktuppgifter utifrån arbetsgivare.

Besöksadress:
Alströmergatan 4
40221 GÖTEBORG
Karta
Postadress:
40221 GÖTEBORG
Öppettider:
Frågor som rör anställning i Göteborgs Stad; goteborg.vast@kommunal.se, 010-442 94 95 (telefontid mån–tors, kl. 9–16, fre, kl. 9–12) Frågor som rör anställning hos privat arbetsgivare; privatteam.vast@kommunal.se, 010-442 94 96 (telefontid mån–tors, kl. 9–16, fre, kl. 9–12) Allmänna frågor om medlemskap; Kommunal Direkt 010-442 70 00
Telefon:
Ordförande:
Christina Wising

Väst

Våra nyheter

Röster från frontlinjen, Inger Rosén-Soneson

De första visiren var hemmagjorda

Inger Rosén-Soneson arbetar som undersköterska i hemtjänstens nattpatrull, i Göteborgs Stad. Hon berättar om hemmagjorda visir och beskriver en kamp för rätt skyddsutrustning som hade kunnat undvikits om staden rustat bättre från början.
Väst skriver historia med nya ledningen

Kommunal Västs ledning är komplett

På ett extrainsatt repskap fredagen den 18 juni, valdes Elpida Georgitsi till ny vice ordförande för Kommunal Väst. Därmed skriver avdelning Väst historia, med en ledning bestående av 100 procent utlandsfödda. Hurra för mångfald!
Missat storhelgstillägg betalas ut retroaktivt.

Facklig framgång: Missat storhelgstillägg betalas ut retroaktivt

En anställd på Räddningstjänsten Mitt Bohuslän blev inbeordrad att jobba en storhelg men upptäckte sen att det saknades ersättning när lönen kom. Detta visade sig gå emot kollektivavtalet och nu får flera medarbetare ersättning retroaktivt.
Statusen på yrket behöver höjas

Jobbet som personlig assistent kräver en bred kompetens

Kanda Amin drömmer om att vara med och höja statusen och påverka löneutvecklingen för personliga assistenter, så att de får betalt efter insats. "Det krävs en väldigt bred kompetens för att klara av det här yrket", säger Kanda.
Fahad Taher håller upp skyddsstoppet som ledde till att framdörrar stängs på bussar där han jobbar.

Facklig framgång: Framdörrarna på bussar stängs

Arbetsgivaren ville öppna framdörrarna på bussar i Göteborg, trots att förarna kände en oro för ökad smittorisk och därför lades ett skyddsombudsstopp. Arbetsmiljöverket lyssnade till detta och dörrarna är numera stängda igen.
Gravida i riskgrupp får gå hem med graviditetspenning

Facklig framgång efter 6:6a i Kungsbacka

En lång och tuff kamp resulterade i facklig seger för fritidsledaren Moa Meyer och inblandade förtroendevalda på sektion Kungsbacka. "Jag jublade högt när jag fick beskedet", säger sektionsordföranden Helena Jonason.
Plånbok med pengar

Kommunals medlemmar förbises i lönesatsning

Styrande politiker i VGR har planer på en lönesatsning på 700 miljoner, på vårdpersonalens grundlöner. Satsningen inkluderar dock inte Kommunals medlemmar. Kommunals samtliga ordföranden i regionen kritiserar och ifrågasätter politikernas prioriteringar i ett öppet brev, som även delats med media.
Facklig-politisk samverkan gav resultat

Sänkt arbetstidsmått tack vare facklig-politiskt arbete

Facklig-politisk samverkan kan ge fantastiska resultat! På sektion STO har man lyckats få till kortare nattarbetstid för hela socialförvaltningen i Tjörns kommun, ett helt år innan det träder i kraft centralt. Mycket tack vare samarbetet med kommunens politiker.
Förskolans dag

För Bea är rollen som ombud ett viktigt samverkansarbete med arbetsgivaren

På förskolans dag, den 20 maj, lyfter vi våra ovärderliga barnskötare och det fackliga arbetet inom förskolans värld, genom en intervju med ombudet Beatrice Sandgren. Beatrice, eller Bea som hon kallas, arbetar som barnskötare på Vallda Backa förskola i Kungsbacka kommun. Hon är arbetsplatsombud och skyddsombud på sin arbetsplats, och tycker att det är jätteviktigt att kunna påverka och göra skillnad.
Arbetsskor till alla inom vården i Ale

Facklig framgång: Arbetsskor i Ale kommun

Det började med att några undersköterskor inom hemtjänsten lyfte frågan om arbetsskor. Det slutade med att alla som har arbetskläder inom vården i Ale kommun får arbetsskor!