Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Brandbilar
Bli medlem idag!
Foto: Frank Martin

Räddningstjänst

Kommunal är facket för dig som jobbar inom räddningstjänsten som exempelvis brandman, styrkeledare, brandbefäl eller RIB:are. Som en av Sveriges största fackföreningar jobbar vi ständigt för att förbättra villkoren på din arbetsplats så att du kan få ut mer av arbetslivet. Som medlem är du med och gör ännu mer möjligt.

Bli medlem här

Det här gör Kommunal för dig som jobbar inom räddningstjänsten.

Rätt bemanning

Vi jobbar för att det ska anställas fler på de brandstationer som behöver det. Med mer personal blir belastningen mindre. Du får mer tid till återhämtning och mer energi att göra det du tycker om att göra – även efter jobbet! Vi arbetar även för att fler ska vilja söka sig till kåren, bland annat genom ett aktivt mångfaldsarbete.

Bättre arbetsmiljö

Projektet Friska Brandmän är ett initiativ som arbetar proaktivt med hälsofrågor inom räddningstjänsten. Nya, enklare rutiner vid sanering av arbetskläder och fordon är en av många frågor vi driver för att skapa en bättre och säkrare arbetsmiljö. Även övningar för att säkerställa att det finns rätt kompetens och säkerhetsrutiner vid särskilda händelser, till exempel terrordåd, genomförs i landets större städer.

Mer i lön

Vi satsar stenhårt på att höja lönerna och skapa bättre villkor för dig som jobbar inom räddningstjänsten. Detta gör vi bland annat genom att förhandla med din arbetsgivarorganisation, erbjuda yrkesutveckling och stöd vid lönesamtal. Mer i lön handlar både om att kunna boka den där resan, men också om ett erkännande av det viktiga arbete som räddningstjänsten utför.

Bästa försäkringspaketet

Med över en halv miljon medlemmar i ryggen har vi lyckats förhandla fram ett av marknadens bästa försäkringspaket. I ditt medlemskap ingår vår reseförsäkring och vår heltäckande hem- och olycksfallsförsäkring.

Kvalitetssäkrade utbildningar

Vi vill se över utbildningssystemet inom räddningstjänsten för att säkerställa att alla utbildningar håller samma, höga nivå. För du ska kunna känna dig trygg och veta att du och dina kollegor har rätt kompetens vid en uttryckning.

Hundra år av förhandlingar

Kommunal är det fackförbund som förhandlar om räddningstjänstens kollektivavtal med Sveriges kommuner, landsting och Pacta. Förhandlingar som bland annat lett fram till höjda löner, bättre arbetsmiljö och bilaga E.

Koll på din bransch

Få mer koll på aktuella frågor i branschen i Brandbloggen där räddningstjänstpersonal delar med sig av sina tankar. Och genom våra medlemsmail får du kontinuerliga uppdateringar om din yrkesgrupp.

Vi finns alltid nära

Med arbetsplatsombud och lokala avdelningar, eller sektioner som de också kallas, finns vi alltid där för att ge dig råd och koll på läget. Ingen fråga är för liten och du väljer själv om du tar kontakt via en ombudsman eller ringer till Kommunal Direkt på 010–442 700 00.

Är du inte medlem än?

Gå med i dag så gör vi tillsammans ännu mer möjligt för räddningstjänsten. Läs mer om medlemskapet.

Bli medlem här