Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Följ Kommunals förändringsresa

Kommunal har påbörjat ett stort förändringsarbete. Vi ska bli en bättre och starkare fackförening. Tobias Baudin fick på kongressen 2016 förtroendet från medlemmarna att leda detta arbete. Kongressen tog också flera viktiga beslut för Kommunals framtid. Under året har vi fokuserat på medlemsdialogen Kommunal vaknar. På den här sidan har vi samlat några exempel på hur medlemmarnas förslag omsätts i handling.

Se film med Tobias Baudin om förändringsarbetet

Här följer några exempel på hur medlemmarnas förslag omsätts i konkret handling

Fler engagerade på arbetsplatsen
Du och dina arbetskompisar vet vad som fungerar på din arbetsplats, och vad som inte gör det. Oftast är det mest effektiva att driva förändringen direkt på arbetsplatsen. Därför gör Kommunal nu en storsatsning på att öka antalet arbetsplatsombud och skyddsombud.

Medlemsutbildningen blir snabbare
Som ny medlem i Kommunal ska du direkt känna dig välkommen i din förening. Därför lanserar Kommunal en ny digital utbildning som ska ge en snabb, grundläggande orientering om vad Kommunal är och vad du kan få ut av ditt medlemskap.

Arbetskläder i förskolan – ett jämställdhetsbeslut
Många av förslagen i medlemsdialogen Kommunal vaknar handlar om att fler yrkesgrupper borde få tillgång till arbetskläder. När Kommunals sektion i Luleå tog med sig kommunalrådet Niklas Nordström (s) på arbetsplatsbesök blev han helt bestört över skillnaderna mellan mans- och kvinnodominerade arbetsplatser. Ett halvår senare hade kommunen fattat beslut om rätt till arbetskläder för anställda i förskolan.

Hållbara heltider i kommuner och landsting
Heltidsarbete ger högre inkomst, större trygghet och bättre pension – något som är efterfrågat av medlemmarna i Kommunal. Många förslag i medlemsdialogen Kommunal vaknar handlar om att få arbeta heltid med en hållbar arbetsmiljö. Nu har Kommunal förhandlat fram att hållbara heltider ska gälla i kommuner och landsting senast 2021.

Ny metod tar fackliga frågor närmare medlemmarna
Det fackliga arbetet måste komma närmare medlemmarna. Det har blivit tydligt i flera förslag från medlemmar som kommit in till Tuppen. Kommunal har redan tidigare på prov arbetat med en ny metod för fackligt arbete som kallas organisering. Nu skruvar vi upp takten i organiseringsarbetet i hela landet.

Vi bygger en snabbare och bättre rådgivning
En av Kommunals viktigaste uppgifter är att ge dig som medlem koll på dina anställningsvillkor och reglerna där du jobbar. Nu uppgraderar vi vår rådgivning Kommunal Direkt för att ge dig rätt svar snabbt.

Förändringsresan fortsätter

Har du en idé på hur Kommunal kan bli en starkare fackförening? Var med och påverka framtidens Kommunal!

Lär känna Tuppen och lämna ditt förslag du också på kommunal.se/kommunal-vaknar

Medlemsdialogen Kommunal vaknar

Under året som gått har vi fokuserat på att lyssna på era åsikter, idéer och förbättringsförslag. Det har skett genom medlemsdialogen Kommunal vaknar. Vi läser och bearbetar alla förslag som kommer in och använder dem som stöd för den förändring vi vill åstadkomma för att forma framtidens Kommunal.

Strategigrupp för Kommunal år 2022

De långsiktiga strategierna för Kommunals förändringsresa formuleras av en strategigrupp. Strategigruppen är utsedd av förbundsstyrelsen och sammansatt av förtroendevalda och anställda på Kommunal. Medlemmarnas åsikter och förslag som kommer in via medlemsdialogen är ett mycket viktigt underlag i gruppens arbete. De långsiktiga strategierna tar sikte på 2022, då Kommunal ska vara en starkare, större och bättre fackförening, med medlemmar som är nöjda och har stort förtroende för det Kommunal gör.