Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Följ Kommunals förändringsresa

Nu vaknar ett nytt Kommunal. Under 2016 inledde Kommunal ett stort förändringsarbete. Nu ökar vi takten genom att gå ut i en ambitiös medlemsdialog som ska pågå i olika former under hela 2017.

Vi har bestämt oss för att bli en bättre och starkare fackförening, och för att lyckas med det måste vi engagera fler medlemmarna och lyssna in åsikter, idéer och förbättringsförslag. Det gör vi i medlemsdialogen Kommunal vaknar. Vi läser och bearbetar alla förslag som kommer in och använder dem för att forma framtidens Kommunal. Ett urval av inkomna förslag publiceras därefter tillsammans med ett svar.

Strategigrupp för Kommunal år 2022
De långsiktiga strategierna för Kommunals förändringsresa formuleras av en strategigrupp. Strategigruppen är utsedd av förbundsstyrelsen och sammansatt av förtroendevalda och anställda på Kommunal. Medlemmarnas åsikter och förslag som kommer in via medlemsdialogen är ett mycket viktigt underlag i gruppens arbete. De långsiktiga strategierna tar sikte på 2022, då Kommunal ska vara en starkare, större och bättre fackförening, med medlemmar som är nöjda och har stort förtroende för det Kommunal gör.

Förändringen är redan igång
Kommunals nya ordförande Tobias Baudin fick på kongressen i juni år 2016 förtroendet från medlemmarna att leda förändringsresan. På kongressen togs också flera viktiga beslut, bland annat om stärkt inflytande för unga, slopade fallskärmar för Kommunals ledning och mer makt till dig som medlem. Offensiva mål sattes upp om att fördubbla antalet förtroendevalda och kraftigt öka antalet arbetsplatsklubbar.

Vi har städat upp
I samband med Aftonbladets granskning i januari 2016 presenterade Kommunal en offensiv åtgärdsplan för att komma till rätta med alla de brister som granskningen avslöjat. Samtliga punkter i planen är nu avbockade. Men vi kommer att fortsätta utveckla våra regelverk, vår kultur och vårt arbetssätt så att Kommunal alltid är ett fackförbund som tål att granskas.

Läs mer om åtgärdsplanen och vad som skett sedan den presenterades.

Uppdateringen av Kommunal har bara börjat. Följ det fortsatta arbetet här på webben.