Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Älskade assistent

Välkommen på livesänd föreläsning
Foto: Kommunal
Föreläsningen vänder sig till dig som är personlig assistent. Du behöver inte vara medlem för att ta del av föreläsningen, den är gratis för alla. Du ser den på din smarta telefon eller din dator.

#metoo och personlig assistans Anmäl dig här!

Från den 17 april kan du se en livesänd föreläsning med Sonja Schwarzenberger på temat #metoo och personlig assistans. Du anmäler dig och får då en länk skickad till dig, du kan se föreläsningen under hela 2018. Du behöver en smart telefon eller dator med internetuppkoppling för att kunna se föreläsningen.

Vad räknas som sexuella trakasserier? När är man som mest utsatt för dem och vilka särskilda riskfaktorer finns för just personliga assistenter?

Under den livesända föreläsningen lyfter Sonja Schwarzenberger dessa frågor samt några konkreta åtgärder som kan förebygga sexuella trakasserier på jobbet.

Om Sonja Schwarzenberger
Sonja Schwarzenberger har följt frågan kring sexuella trakasserier under många år och var en av initiativtagarna till uppropet #prataomdet som 2010 banade väg för #metoo. Hon har också skrivit en handbok mot sexuella trakasserier tillsammans med juristen Naiti del Sante, materialet heter "Bryt tystnaden" och går att ladda ned gratis. Vidare har Sonja föreläst och hjälpt flera fackförbund att arbeta förebyggande mot sexuella trakasserier på jobbet.

ANMÄL DIG HÄR!

Yrkesträffar

Runtom i landet arrangeras det yrkesträffar för dig som är personlig assistent en tid efter den livesända föreläsningen. Här kan du träffa representanter från Kommunal och andra personliga assistenter. Tillsammans kan ni diskutera föreläsningen. Det finns över 30 olika yrkesträffar att välja på .

Se var du kan gå på en yrkesträff!

Fler föreläsningar under 2018

Under året kommer vi livesända ytterligare två föreläsningar som riktar sig till dig som personlig assistent. Dessa kommer vi  visas på nätet och det kommer finnas fysiska mötesplatser där du och dina kollegor kan ses och prata vidare om hur det är att jobba som personlig assistent.

• 25 september: Arbetsbeskrivning – en förutsättning för min arbetsmiljö
    Föreläsare: Margaretha Johansson och Marie Boström, ombudsmän Kommunal.
  • 15 november: LSS – lagen som styr
    Föreläsare: Oskar Taxén, jurist Kommunal.