Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Avtal klart för personliga assistenter

Delegationen för personliga assistenter, Heidi Dahlström, Joacim Ljadas, Sanna Edin Berg och Mattias Nyström
Foto: Kommunal
2017-09-07
Kommunal har tecknat ett nytt kollektivavtal för privat anställda personliga assistenter. Avtalet är treårigt och håller sig inom ramen för arbetsmarknadens märke.

Kommunal och Vårdföretagarna är överens om ett nytt avtal för privat anställda assistenter. Avtalet ger de anställda rätt till 1642 kronor i löneökning under avtalsperioden.

Förhandlingarna om ett nytt avtal har pågått under lång tid. Kommunal hade varslat om konflikt och medlare kallats in. Medlarna avstod dock från att lämna ett bud, men sedan har parterna enats om ett nytt avtal.

- Väldigt glädjande. Det är en framgång för Kommunal och ett bra och viktigt avtal för de personliga assistenterna. De får nu de löneökningar alla på arbetsmarknaden ska ha, säger Kommunals förbundsordförande Tobias Baudin.

- Det känns bra att vi lyckades få igenom ett avtal med Vårdföretagarna inom ramen för industrimärket utan att ta till konflikt. Det känns också bra att vi utöver en låglönesatsning även fått igenom andra förbättringar av villkoren för de personliga assistenterna, säger Kommunals avtalssekreterare Lenita Granlund.

Avtalet är på 36 månader. Lönerna höjs med 535 kronor den 1 oktober i år. Därefter höjs de med 548 respektive 559 kronor de kommande två avtalsåren. Det nya kollektivavtalet innehåller också skrivningar om ytterligare förbättringar av anställningsvillkoren.

Se även

"Det här är en stor facklig seger" - intervju med Joacim Ljadas, personlig assistent och medlem i avtalsdelegationen

Så fick vi till assistansavtalet - läs mer i Avtalsbloggen

När kommer pengarna? - svar på detta och mer får du i denna film