Bra att veta...

Submissions for this form are closed.

Pension för mödan - digitalt seminarium 10 september

Sköterska i närbild.
Foto: Kommunal.
Kommunal arrangerade ett seminarium om pensionssystemet idag och i framtiden. Vad behöver göras för att systemet ska bli mer jämlikt, jämställt och rättvist? Samtidigt presenterade Kommunal rapporten ”Pension för mödan” med förslag på lösningar.

Webb-tv: Titta på seminariet i efterhand

För ungefär 25 år sedan gjordes pensionssystemet om. Det nya systemet skulle bli mer ekonomiskt hållbart och rättvist. Istället för att basera pensionen på de 15 bästa åren i arbetslivet skulle pensionen grunda sig på hela livets inkomster. Men det fanns farhågor om att dessa förändringar inte skulle bli populära på sikt. ”Jag är säker på att det vi gjort inte kommer att vara populärt om 20 år när de som går i pension ser vad vi gjort ”, sa Göran Persson, före detta statsminister, redan för 15 år sedan.

I Kommunals nya rapport ”Pension för mödan” har vi räknat på pensionens storlek för medlemmarna i Kommunal idag och i framtiden med de höjda åldersgränserna och vi ser att konsekvenserna är långt ifrån upplyftande. Förtjänsten på pensionen av att ha jobbat ett helt yrkesliv måste bli större.

Om seminariet

Deltagare

Tobias Baudin, ordförande Kommunal
Josepha Lindblom, utredare och författare av rapporten