Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Internationella frågor

Bussförare
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Diskriminering, social dumpning och kränkning av fackliga rättigheter är stora problem på många håll i världen. Kommunal står upp för mänskliga rättigheter, rättvisa löner och schyssta villkor på arbetsplatser över hela världen.

Vi är aktiva i flera internationella fackliga organisationer för att påverka villkoren för arbetare världen över. Vi driver utvecklingssamarbetsprojekt, ofta tillsammans med andra svenska förbund, som omfattar över 120 förbund i ca 40 länder.

Du kan också bidra till en bättre värld.

Protestera mot orättvisor

Skriv på upprop för fackliga och mänskliga rättigheter! Från andra fackförbund och internationella organisationer får vi uppmaningar att protestera mot olika kränkningar av fackliga rättigheter, till exempel att fackligt aktiva avskedas eller fängslas. Vi får också förfrågningar om att stödja strejkande förbund. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev, så får du information om aktuella så kallade urgent actions.

Välj Fairtrade

När du väljer Fairtrade-märkta varor till fikat förbättrar du villkoren för de människor som odlar och producerar kaffe, te och socker. Kommunal är engagerade i Fairtrade och medlem i deras styrelse för att även den vägen påverka arbetsvillkoren, lönen och tryggheten för människor i länder med utbredd fattigdom. Vi strävar efter att hela Kommunal ska välja Fairtrade-märkta varor och uppmuntrar dig som medlem att också göra det. När du som konsument/medlem väljer Fairtrade så bidrar du till schyssta villkor. Läs mer om hur du kan engagera dig i Fairtrade!

Lär dig mer genom att gå en ambassadörsutbildning.

Använd Kommunalkortet

Kommunals medlemskort är inte bara laddat med rabatter för dig, det är också kopplat till vårt internationella arbete för att minska fattigdom och stärka mänskliga och fackliga rättigheter. Du gör skillnad varje gång du använder ditt kort. En del av den avgift som banken normalt sett tar ut går istället till oss så att vi kan använda pengarna till internationellt solidaritetsarbete.