Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Vad vill du påverka?

Det är du och dina arbetskompisar som vet vad som fungerar på arbetsplatsen, och vad som inte gör det. Om det ska bli en förändring, börjar den hos er.

Kommunal arbetar på många olika nivåer – från fikabordet till avtalsrörelsen till sociala medier till ledarsidorna till EU-parlamentet.

Vill du vara med och påverka - välj själv var och hur!

Påverka din arbetsplats

Vad skulle behöva förändras där du jobbar?

Lär dig mer och skapa den förändring ni behöver!

Påverka ditt avtal

Under 2017 förhandlar Kommunal med arbetsgivarna om nya kollektivavtal i alla avtalsområden förutom SKL - Sveriges kommuner och landsting.

Såhär kan du vara med och påverka ditt avtal.

Påverka din lön

Det finns olika sätt att påverka din lön.

Läs mer om vad du har för möjligheter.

Påverka EU

Ungefär 80 procent av alla politiska beslut i Sverige styrs idag av EU-lagstiftning. Därför är det viktigt att Kommunal bedriver ett aktivt påverkansarbete i Bryssel. Som medlem i Kommunal är du en av dem som ger vårt arbete vikt. Om du vill påverka i en specifik fråga i EU finns även möjligheter till direktdemokrati.

Läs mer om vårt påverkansarbete i EU.

Internationella frågor

Kommunal är aktiv i flera internationella fackliga organisationer för att påverka villkoren för arbetare världen över. Du kan också bidra till en bättre värld. Läs mer om hur!

Fairtrade

Fairtrade är ett sätt att göra skillnad för odlare och anställda i länder med utbredd fattigdom och samtidigt engagera dig för social hållbar utveckling i praktiken. Välj Fairtrade när du handlar, går på café eller restaurang!

Det finns även andra sätt att jobba med Fairtrade - här hittar du mer information om det.