Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Klarar du en undersköterskas pass?

Foto: Kommunal
Få kan sätta sig in i hur tungt en undersköterskas arbete faktiskt är. Både fysiskt och mentalt. Varje arbetspass innebär tunga lyft, repetitiva rörelser, obekväma och statiska arbetsställningar där rygg, axlar och bål belastas hårt. Undersköterskor utför vår tids tunga arbete, dessutom ofta under stor stress och bristande arbetsmiljöförhållanden. Trots detta förväntas en undersköterskas kropp hålla år efter år.

Skulle du orka jobba 40 timmar i veckan under dessa förhållanden? Faktum är att väldigt få orkar. Inom Kommunals kvinnodominerade yrken arbetar över hälften deltid. Många ofrivilligt. Och en undersökning visar att mer än var femte undersköterska funderar på att lämna yrket.

Är det okej att ett arbete är så tungt att väldigt få orkar jobba heltid?

Det tycker inte vi på Kommunal. Alla ska orka jobba heltid, även undersköterskor!

Vi har komprimerat ett arbetspass på 8 timmar till ett explosivt träningspass på 16 minuter, så att du själv kan prova på hur tufft en undersköterskas arbete faktiskt är. Välkommen att svettas som en välfärdsarbetare på www.klarapasset.nu