Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Förtroendevald

Undersköterska på ett äldreboende
Foto: Fredrik Sandin Carlson
I Kommunal innebär att vara förtroendevald att du fått ett uppdrag av de som är medlemmar i facket där du jobbar. Du har blivit utsedd till arbetsplatsombud eller skyddsombud – eller båda uppdragen. Du är viktig för att alla som är medlemmar i Kommunal ska kunna få koll på sina rättigheter och kunna påverka sin arbetsplats.

Arbetsplatsombudet utses av Kommunals sektion efter förslag från Kommunals medlemmar på arbetsplatsen.

Ett skyddsombud ska finnas på alla arbetsplatser med minst fem anställda – det säger Arbetsmiljölagen. Skyddsombudet har en rad rättigheter, till exempel att delta vid planering av frågor som rör arbetsmiljön.

Läs mer om hur du eller en kollega kan bli arbetsplatsombud eller skyddsombud.

Klart att din arbetsplats ska ha förtroendevalda

Om du är intresserad av ett förtroendeuppdrag eller om din arbetsplats vill utse ett arbetsplatsombud, kontakta Kommunals närmaste sektion!

Mallar

Nedan hittar du enkla inbjudningsmallar att använda när det är dags att välja arbetsplats- eller skyddsombud på din arbetsplats. Här finns även snygga presentationsmallar för dig som blivit utsedd till ombud och vill berätta om det för dina kollegor.