Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Lönesamtal

Foto: Ulf Palm
Vill du öka dina möjligheter att få högre lön? Ta vara på alla möjligheter ditt utvecklingssamtal och ditt lönesamtal kan ge. Utvecklingssamtalet och lönesamtalet hänger ihop. Det som bestäms i utvecklingssamtalet har betydelse för innehållet i lönesamtalet och framför allt för lönen. Därför är det smart att förbereda sig väl inför båda två.

Samla fakta om lön hos din arbetsgivare

Först behöver du ha faktakoll. Det här är den första förberedelsen, och den gäller båda samtalen.

Hur fungerar lönerna hos din arbetsgivare? Det kräver antagligen att du frågar runt lite.

Ta reda på:

• Vem är fackligt aktiv eller arbetsplatsombud?
  • Finns kollektivavtal?
  • Finns det ett lokalt löneavtal?
  • Vilket lönesystem används?
  • Sätts lönen efter vissa kriterier? I så fall vilka?
  • Hur är kriterierna framtagna?

Gör det enkelt: Prata ihop dig med arbetskamraterna och hjälps åt med att ta fram de uppgifter som behövs.

Vilken anställningsform har du?

• Visstidsanställd, till exempel för ett visst antal timmar, dagar eller månader.
  • Tillsvidareanställd (har "fast jobb").
  • Provanställd för att prova ett arbete.
  • Säsongsanställd för viss säsong.
  • Osäker? Fråga arbetsplatsombudet eller din sektion i Kommunal.

Ditt utvecklingssamtal

Det är viktigt att du i god tid får reda på när du ska ha ditt utvecklingssamtal. Det är inte ok om chefen ger dig en tid samma vecka. Din chef ska i förväg ge dig de frågor ni ska diskutera på utvecklingssamtalet.

Utvecklingssamtalet är till för att du ska få möjlighet att utvecklas i ditt arbete.

• Utgångspunkten är verksamhetens behov och nu gäller det att väva ihop den med din egen yrkesutveckling.
  • Utvecklingssamtalet ska vara ett öppet och ärligt samtal mellan dig och din chef. Det är dina arbetsuppgifter, ditt yrkeskunnande och ditt engagemang som är avgörande för din framtida löneutveckling.
  • Din utveckling ska ge högre lön när du nått målen som sätts i utvecklingssamtalet.

Så förbereder du ditt utvecklingssamtal

Lönesamtalet då?

Grejen med lönesamtalet är att du ska få veta din nya lön. Chefen ska kunna förklara på vilka grunder den nya lönen är satt och du får också möjlighet att ge din syn på din lön. Lönesamtalet ska även vara en återblick på din arbetsinsats sedan förra lönesamtalet.

Börja med att tänka igenom ditt senaste utvecklingssamtal. Sedan är det dags att förbereda lönesamtalet. Det här kan ni med fördel göra tillsammans på arbetsplatsen.

Så förbereder du ditt lönesamtal

Fler bra sätt att förbereda sig!

Få igång snacket om lön på arbetsplatsen

Snacka lön med arbetskamraterna först – sen med chefen. Om alla är väl förberedda inför sina lönesamtal ger det en gemensam tyngd.

Kommunal har stöd som hjälper till att få igång snacket om lön på arbetsplatsen, till exempel Snacka lön! – Kortleken. Beställ från sektionen.

För er som har fördelningssystem finns Ett samtal som lönar sig – Arbetsduken. Den kan ni ladda ned eller beställa från sektionen. Jobba igenom tillsammans. Lägger ni några timmar på den har ni på ett enkelt sätt och med gemensamma krafter ökat era möjligheter till högre lön framöver.

Lönesamtal