Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Yrkesutveckling

Medlem i Kommunal
Foto: Magnus Skoglöf
Du har ett långt arbetsliv och det ska självklart kunna kännas stimulerande att gå till jobbet. Därför är det viktigt att du kan utveckla dig i ditt yrke och även ha en bra löneutveckling. Inom många av Kommunals yrken kommer det finnas många jobb i framtiden. Ta tillvara på de möjligheterna! Kommunal kan erbjuda dig stöd och råd på vägen.

Yrkesutveckling kan vara att gå kurser och utbildningar men också att lära sig nya arbetsuppgifter på jobbet. Men det ska även löna sig ekonomiskt att utvecklas i arbetet.

Sök jobb smartare med jobbsökarverktyget Trampolin

Ett sätt att utvecklas inom ditt yrke kan vara att byta jobb. Du som är medlem i Kommunal kan nu ta hjälp av Trampolin för att söka jobb smartare. Tjänsten är en service och ett stöd i din personliga yrkesutveckling. Du är attraktiv på arbetsmarkanden och har stora möjligheter att få upp lön och förbättra villkor genom att byta arbetsgivare.

Läs mer om Trampolin här

Prata med din arbetsgivare om yrkesutveckling

Alla har rätt att få yrkesutveckling på jobbet. Även du som är visstidsanställd har rätt att utvecklas i ditt yrke. Din sektion kan hjälpa dig om du har funderingar eller frågor som rör utbildning och yrkesutveckling.

Kontakta din sektion om du behöver stöd

Yrkesutveckling och löneutveckling hör ihop

Det ska löna sig att utbilda sig eller på annat sätt utveckla sig i sitt yrke. Här är utvecklingssamtalet en viktig startpunkt. Det är viktigt att du och din arbetsgivare sätter tydliga mål som går att stämma av. När målen är uppfyllda ska det märkas på lönen. Ta vara på alla tillfällen du har för att få yrkesutveckling.

Läs mer om hur utvecklingssamtal går till och hur du kan förbereda dig på bästa sätt