Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

På jobbet

Rangerare på en bussdepå
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Dina arbetsuppgifter och din lön sätter de breda ramarna för ditt arbete. Men hur du har det på jobbet och vad som gäller påverkas och styrs även av lagar och kollektivavtal.

Första steget till att förbättra sitt arbetsliv är att skaffa koll på vad som gäller i nuläget.

Här finns fakta om en rad områden som de flesta i arbetslivet möter.

Vad vill du veta mer om just nu?

Anställning

Alltför många av oss har otrygga anställningar och för få timmars jobb för att gå runt ekonomiskt. Andra har fast jobb och vill utvecklas inom yrket.
Skaffa koll på dina rättigheter och möjligheter på jobbet nu!

Arbetslös

Om du blivit uppsagd eller riskerar att förlora jobbet är det vissa saker du måste bevaka och göra för att inte missa något viktigt. Kommunal kan hjälpa dig!

Arbetsmiljö

Ditt inflytande på jobbet är grundläggande för en bra arbetsmiljö. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön, men du har också rätt att vara med och skapa en bra arbetsmiljö fri från faror och stress som kan göra dig sjuk.

Arbetstid

Våra arbetstider styrs av Arbetstidslagen och kollektivavtal. Schemat har också väldigt stort inflytande på arbetstiderna. Bli expert på rätt och fel när det gäller dina arbetstider!

Kollektivavtal

I Sverige finns ingen lag om lägsta lön. Istället är det facken och arbetsgivarna som förhandlar om vilka löner som ska gälla. Kollektivavtalet sätter en lägsta nivå, men det kan gå att få mer. Ju fler som är med i facket, desto mer makt får vi i förhandlingarna. Men självklart gäller kollektivavtalet även för dem som inte är med i facket. Annars skulle ju lönerna kunna dumpas trots fackliga framgångar i hårda förhandlingar med arbetsgivaren!

Konflikt/strejk

Om Kommunal och arbetsgivaren inte kan komma överens kan det bli strejk eller lockout. Det är bara medlemmar i Kommunal som får ekonomiskt stöd av Kommunal vid strejk eller lockout. Skaffa koll på vad som gäller vid olika stridsåtgärder!

Ledighet

Ledighet kan gå till på många olika sätt: semester, föräldraledighet och ledighet för studier är några exempel. I vissa lägen kan du ha rätt till lön, i andra inte. Ta aldrig ledigt från jobbet utan att först kontakta din arbetsgivare! Mer om reglerna för ledighet finns här.

Lön

Din lön är förmodligen en stor anledning till att du arbetar. Därför är det smart att verkligen ta vara på alla möjligheter att höja lönen och få yrkesutveckling som kan öka lönen än mer framöver. Lär dig mer om dina rättigheter och kom väl förberedd till lönesamtal och utvecklingssamtal!

Sjukskriven

Vissa saker måste skötas rätt vid sjukdom. Det gäller att inte förlora viktig inkomst av misstag. Här hittar du det viktigaste som gäller om du blir sjuk.