På liv och död - Berättelser från en pandemi
Foto: Fredrik Sandin Carlson

På liv och död - berättelser från en pandemi

I boken ”På liv och död - berättelser från en pandemi” berättar undersköterskor, lokalvårdare, vårdbiträden, bussförare, barnskötare och många andra samhällsbärare om sin vardag under pandemin. De vårdade svårt covidsjuka patienter, höll kollektivtrafiken igång och gav barnen i förskola och skola en ovärderlig trygghet. Och de skapade plats för värdighet i svåra stunder.

Under våren 2020 gav Kommunal fotograf Fredrik Sandin Carlson i uppdrag att dokumentera medlemmarna på deras arbetsplatser, mitt under brinnande pandemi. Detta arbete har nu resulterat i en bok med bilder på medlemmarna tillsammans med berättelser kring deras upplevelser, skrivna av Anna Sahlée.

Ta en titt i boken

Boksläpp | På liv och död – Berättelser från en pandemi

Med denna bok vill Kommunal visa upp välfärdsarbetarnas viktiga roll, sätta fokus på deras villkor och att lyfta det fantastiska arbete medlemmarna har gjort under coronapandemin. Att för oss här och nu, och för eftervärlden, dokumentera denna historiska händelse då medlemmars insatser spelat livsavgörande roll för hela samhället.

Vi vill vi att boken ska synas hos politiker och opinionsbildare. Boken kommer därför att skickas ut till alla riksdagsledamöter och till hela regeringen.

Köp boken till medlemspris

Du som är medlem i Kommunal kan köpa boken till ett förmånligt pris via Mina sidor. Om du loggar in kan du ta del av medlemserbjudandet och köpa boken till rabatterat pris, 129 kronor.

Mina sidor

För dig som inte är medlem

Boken går att köpa på Adlibris, Bokus och även i vissa fysiska bokaffärer som till exempel några av Akademibokhandelns butiker. Boken kommer även skickas till alla folkbibliotek samt ett antal specialbibliotek och sjukhusbibliotek runt om i landet.

Frågor och svar

Vanliga frågor och svar om boken