Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller
Mer tid är möjligt!
Foto: Kommunal

Mer tid i välfärden är möjligt

Oavsett om du arbetar inom äldre- eller barnomsorgen – som medlem i Kommunal är du med och gör mer möjligt. Just nu driver vi stenhårt frågan om mer tid. Att det ska finnas tid för planering, återhämtning, omsorg och utveckling. Saker som gör att du får ut mer av arbetslivet – och livet. Här kan du läsa om Kommunals lösningar för att göra mer tid möjligt.

Just nu får nya medlemmar välkomstpremie!

Bli medlem här!

Välkomstpremie – 200 kr

Det är superenkelt att bli medlem i Kommunal. Och med autogiro slipper du krångla med fakturor och OCR-nummer – samtidigt som det är snällare mot våra skogar. När du väljer autogiro som betalningsmetod får du just nu 200 kr att handla för hos några av Sveriges mest kända varumärken. Presentkortet är kopplat till GoGift och skickas till dig när den första medlemsavgiften är dragen från ditt konto. Erbjudandet gäller fram till 30 september 2019.

Bli medlem idag på kommunal.se/bli-medlem

Så här blir mer tid i äldreomsorgen möjligt

Mer resurser

Sverige får allt fler äldre personer, men resurserna till äldreomsorgen har inte ökat i samma takt. Och det är en ekvation som inte går ihop. Som du säkert upplevt saknas både kollegor och tid. Det ger en tuff arbetssituation och många sjukskrivningar.

Du behöver känna att du räcker till under arbetsdagen. Med rätt antal kollegor får du som undersköterska eller vårdbiträde mer tid och utrymme för att ge de äldre den vård och omsorg som de behöver. Äldreomsorgen behöver stora investeringar för att se till att du får fler utbildade kollegor och bättre arbetsvillkor. Det är så vi skapar en bättre äldreomsorg med hög kvalitet och patientsäkerhet.

Kommunal har en rad olika lösningar för hur äldreomsorgen kan bli bättre, bland annat genom en bättre arbetsmiljö, genom att tidtagaruret tas bort och genom rätt utbildad personal.

Så här blir mer tid möjligt

Så här blir mer tid i förskolan möjligt

Kommunal har en rad olika lösningar för hur förskolan kan bli bättre. Bland annat genom rätt bemanning, fler tillsvidareanställningar, utbildning och yrkesutveckling.

Rätt bemanning

Fler kollegor behövs för att lösa bemanningen. Det skulle göra det lättare att planera långsiktigt och ge varje barn den tid den behöver. Framförallt skulle du och dina kollegor kunna känna att ni faktiskt räcker till.

Utbildning och yrkesutveckling

Med utbildad personal kommer kvaliteten i barnomsorgen att öka. Kommunal driver även frågan om fler utbildningsplatser på barn- och fritidsprogrammet och vill stärka yrkes- och vuxenutbildningen.

Fler tillsvidareanställningar

Med tryggare anställningsformer är det lättare att må bra och kunna göra skillnad på jobbet. Därför kämpar Kommunal för fler tillsvidareanställningar. Och eftersom många jobbar ofrivillig deltid verkar Kommunal för heltidsarbete som norm.

Tydligare yrkesroll

När du vet ditt ansvars- och planeringsområde blir det lättare för arbetslaget att jobba framåt tillsammans. Det blir mindre stress och oro, samtidigt som du kan hålla koll på din löneutveckling och vad som förväntas av dig.

Läs mer om hur vi jobbar för dig som barnskötare här.

Varför medlem i Kommunal?

Som medlem får du mer koll, trygghet och utveckling. Och du får kraften av 500 000 medlemmar. Tillsammans jobbar vi bland annat för bättre villkor, högre löner och en arbetsmiljö där du kan trivas och utvecklas. Att må bra på jobbet är en förutsättning för att du ska få ut det mesta av arbetslivet – och livet.

Bli medlem i Kommunal här