Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Fackföreningens idé

Foto: Fredrik Sandin Carlson
Alla fackförbund bygger på samma grund: arbetskamrater går ihop för att stärka sin position. Om du och dina arbetskompisar pratar lön och arbetsvillkor var och en för sig kan arbetsgivaren spela ut er mot varandra och försämra era villkor. Men om ni kommer överens om vad ni vill ha, och förhandlar som grupp, har ni skaffat er en styrkeposition.

Därför finns Kommunal – och andra fackförbund

En viktig uppgift för facket är att se till att ditt yrke har en god löneutveckling och att du mår bra på din arbetsplats. Även om du tycker att din arbetsgivare har rätt värderingar, är det bara fackförbundet som alltid har dina villkor i fokus.

Kommunal är en förening som handlar om dig

Din första kontakt med Kommunal kanske handlar om att få svar på en fråga om vilka villkor som gäller för dig, och då passar det bra att fråga en förtroendevald som har tillgång till ditt kollektivavtal och till experter som kan ta sig an svårare frågor.

Men det fina är att Kommunal är en förening som blir vad du gör den till! Vad vill du förändra på jobbet? All förändring börjar hos dig och dina arbetskompisar. Det är ni som är experterna på ert jobb och som har de bästa förslagen på vad som kan bli bättre. Genom ert medlemskap i Kommunal har ni en ännu större grupp som hjälper er driva era frågor. Alla medlemmar kallas till medlemsmöten. På en del arbetsplatser finns också klubbar. Gå dit och berätta vad du tycker!

Det här arbetar Kommunal för

Kommunal handlar om att göra varje jobb och varje arbetsplats bättre. Anställningarna ska vara trygga, lönen ska vara rättvis och alla ska ha rätt till kompetensutveckling. Att många är med i Kommunal gör oss till en röst som inte går att ignorera. Det gör att vi är med och påverkar utvecklingen. Politiker och tjänstemän i stat och kommun behöver lyssna på vad vi har att säga om hur samhällsutveckling och politik påverkar välfärden, som i mångt och mycket är vår bransch.