Nytt kollektivavtal mellan Kommunal och KFO gällande Socialt integrerade företag/Arbetskooperativ

Kommunal har tecknat ett nytt kollektivavtal om löner och allmänna anställningsvillkor med arbetsgivarorganisationen KFO gällande socialt integrerade företag/arbetskooperativ. Avtalet gäller för dig som arbetar i socialt integrerade företag/arbetskooperativ och ger efter förhandlingarna löneökningar i nivå med övriga arbetsmarknaden, höjda lägstalöner och höjda ersättningar.

Kollektivavtalet gäller från den 1 augusti 2016 till den 31 juli 2017.

Löneökningar
Det nya avtalet innebär att lönerna höjs med i genomsnitt 458 kronor för den som är per heltidsanställd, vilket motsvarar 2,2 procent, och är i nivå med övriga arbetsmarknaden.

Lägstalöner
Lägstalön för arbetstagare som fyllt 19 år ska från och med 1 augusti 2016 uppgå till lägst 18 057 kronor vid heltid, (eller 104,98 kr i timmen).

Stort tack för alla avtalsförslag!

Kommunals krav byggde medlemmarnas avtalsförslag. Över 50 000 medlemmar har engagerat sig i att lämna avtalsförslag i årets avtalsrörelse. Det finns fler sätt att påverka hur du har det på jobbet. Läs mer på kommunal.se/paverka.