Nytt avtal klart med Jensen Education

Kommunal har tecknat ett nytt kollektivavtal med Jensen Education. Kollektivavtalet gäller från den 1 november 2016 till den 31 oktober 2017.

Löneökningar
Lönerna höjs med 2,2 procent vilket motsvarar löneökningarna på arbetsmarknaden i stort.

Om arbetsgivaren och Kommunal inte kommer överens om den lokala löneutvecklingen ska lönerna för Kommunals medlemmar från den 1 november 2016 höjas med minst 500 kronor per månad, per heltidsanställd. Löneutrymmet fördelas individuellt utan individgarantier.

Lägsta löner
Arbetstagare som fyllt 19 år och har en sammanlagd anställningstid över tre månader ska inte ha en lön som är lägre än 17 873 kronor per månad. Från den 1 maj 2017 höjs lönen till 18 266 kronor. Arbetstagare med fast kontant lön där arbetsgivaren kräver och arbetstagaren har yrkesförberedande gymnasieutbildning samt ett års sammanlagd anställning i yrket, ska ha en lön på minst 20 135 kronor per månad. Från den 1 maj 2017 höjs lönen till 20 578 kronor.

Ersättningar och tillägg
Alla ersättningar höjs med 2,2 procent från den 1 november 2016.

Som medlem i Kommunal får du verktygen och expertkunskapen
för att driva utveckling och förbättringar på arbetsplatsen. Det kan t.ex. handla om bättre scheman, arbetskläder eller omklädningsrum. Det finns större möjligheter att påverka än du kanske tror, och Kommunal är ditt expertstöd.

Som medlem i Kommunal får du hemförsäkring och olycksfallsförsäkring
Försäkringar som du annars behöver teckna separat. Du kan även uppgradera och skräddarsy försäkringarna efter just dina behov.

Som medlem i Kommunal får du förhandlingshjälp och rättshjälp
att förhandla fram bra villkor, t.ex. när du har fått nytt jobb eller ska få ny lön. Du får även stöd om du skulle bli felaktigt uppsagd eller får en arbetsskada.

Som medlem i Kommunal får du medlemsförmåner och rabatter
du kan ansöka om medlemslån med låg ränta och du får Kommunalkortet som är ditt medlemskort. Kortet är bl.a. laddat med erbjudanden om resor, stugor, friskvård, hotell och glasögon.

Ju fler medlemmar vi är desto bättre kollektivavtal har vi kraft att förhandla fram. Tillsammans blir vi starkare. Det är här just du kommer in. För om du känner någon som vill vara med och förbättra arbetsvillkor och få upp lönerna, så fråga om de vill gå med i Kommunal. Det gör skillnad. För det går att påverka mycket mer än många tror. Om vi står enade.

Tveka inte att kontakta Kommunal lokalt om du har frågor om kollektivavtalet eller om du har andra frågor gällande din anställning eller ditt medlemskap i Kommunal.