Working class systrar i Kiruna

Ingegerd och Maria Lampa arbetar som parkarbetare på tekniska förvaltningen.
Foto: Malin Holmqvist
Ingegerd och Maria Lampa arbetar som parkarbetare på tekniska förvaltningen.
Foto: Malin Holmqvist
2013-01-15
Systrarna Lampa är lite av kändisar i Kiruna. I stort sett alla av stadens invånare vet vilka de är och vad de gör.

Förutom att de är väldigt omtyckta för arbetet som de utför så har systrarna även blivit en trygghet för de äldre människorna. De ses i centrum under arbetsdagen och systrarna samtalar samt sprider glädje.

- Många människor tror att vi vet allt, säger Ingegerd Lampa och skrattar. Det är inte alltid bara arbetsrelaterade frågor som vi får. Turister kommer ofta och frågar oss om Kiruna. En populär fråga är var Systembolaget ligger.

Ingegerd och Maria Lampa arbetar som parkarbetare på tekniska förvaltningen. De trivs utomordentligt bra med sitt jobb.

- Det bästa med jobbet är friheten, tycker Ingegerd.

Maria instämmer:

Det är fritt, vi lägger själva upp vår arbetsdag så att det fungerar, tar eget ansvar för hur och när våra arbetsuppgifter blir gjorda. Vi är en kugge i ett maskineri.

Två viktiga kuggar märker vi. Systrarna är självgående och om de skulle vara borta eller sjuka så syns det direkt.

- Vi har hög arbetsmoral, vi är stolta över vårt yrkesval och lojala på alla sätt och vis. Man tar ansvar, det är så vi är uppfostrade, säger Maria.

Många gånger ägnas inte en tanke åt personen som faktiskt utför jobbet och uppskattningen uteblir. I systrarnas fall får de feedback varje dag. De blir sedda och får till och med "tack för i sommar" vykort hemskickade.

- Vi får verkligen energi från folket. Det är fantastiskt med den uppskattningen. Det gör inget om en del inte vet vad vi gör utan bara tror vi plockar skräp. Uppskattningen från människor väger tyngre.

De trivs med att vara utomhus om dagarna och anser att alla årstider har sin tjusning.

- Stressnivån blir högre i maj och en bit in i september, berättar Ingegerd. Allt som göms i snö kommer ju upp i tö. När snön kommer så är det också en arbetstopp. Då ska det bli isbana och skulpturer i gruvstadsparken. Julpynten ska upp. Det är också mycket hundar i Kiruna så då gäller det att hundlatrinerna hålls efter. Kiruna är Sveriges hundtätaste stad.

Medlemmar i Kommunal har de varit i många år. Det var ingen tvekan att de skulle bli medlemmar.

-Vi vet att Mary (Poromaa, dåvarande sektionsordförande i Kiruna) slåss för oss. Men oftast känns det som att facket bara finns i periferin. Varför syns ni inte ute oftare, undrar systrarna.

- Lyssna på de unga och se till att de förstår vikten av ett medlemskap och går med i facket. Prata så vi som inte kan så mycket om facket förstår, kommunikation är viktigt.

Till sist har de uppmaning till det lokala facket:

- Vi vill få lite stöd och hjälp med att tillsammans med arbetsgivaren och andra arbetskamrater se över våra lönekriterier.

Det börjar ljusna i Kiruna och det är dags för Ingegerd och Maria att sätta igång med vinterdagens sysslor.