Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Webb-tv: Nytt löneavtal för rättvisa löner

2016-04-13
Yrkesutveckling ska ge högre lön och alla medlemmar ska ha rätt lön utifrån utbildning, erfarenhet och ansvar. Så är det inte idag - inte för alla. Därför ställer Kommunal krav på förändrade löneavtal i årets avtalsrörelse, berättar Johan Ingelskog, chef för Kommunals arbetsplats- och avtalsenhet, i ett webbtv-inslag.

De flesta tycker nog att det är naturligt att vidareutbildning och yrkesutveckling leder till ett tjockare lönekuvert. Och så är det ofta – om du är man och arbetar inom ett mansdominerat yrke. Inom Kommunals yrkesområden är det inte alltid självklart, där är yrkesutveckling inte samma sak som högre lön.

- Kommunal har haft individuella löner i kollektivavtalen i snart tjugo år. Nu kan vi konstatera att de inte funkar tillfredsställande, säger Johan Ingelskog i tv-inslaget.

Han tycker att värdediskrimineringen som finns på arbetsmarknaden, det vill säga att det arbete som utförs i mansdominerade yrken värderas högre än det i kvinnodominerade, genomsyrar samhället.

- Vi kan till exempel se att när man yrkesutvecklar sig i manligt dominerade yrken får man nästan alltid ett tillägg i lönekuvertet. När undersköterskor utbildar sig får man ingenting, man ska vara glad att man fått gå en utbildning. Det är den typen av normer vi behöver förändra. Vi behöver bättre skrivningar och mer inflytande i de lokala avtalen.

Se webbtv-inslaget ovan.

Här bloggar Johan Ingelskog om kravet på nytt löneavtal: "Befintliga löneavtal cementerar värdediskriminiering"

Läs mer här om Kommunals krav i avtalsrörelsen 2016.