Vi-känsla blev starten på förändring


Bara ett enda arbetsplatsombud på 86 anställda, och med avdelningar på egna våningsplan – förutsättningarna för att påverka arbetsplatsen var begränsade. Men när personalen på äldreboendet i Sundbyberg började organisera sig och lära känna varandra mellan avdelningarna kunde de snabbt se resultat.

Stämpelklocka och duschbrist

Den första frågan personalen började driva var stämpelklockan. Det fanns bara en i hela huset, vilket skapade krångel och stress. Man lyckades få gehör hos arbetsgivaren, som plockade bort stämpelklockan helt.

En annan fråga var de manliga anställdas omklädningsrum och dusch, som hade flyttats ned i källaren. Eftersom äldreboendet har sju våningar blev detta ett arbetsmiljöproblem. Till exempel ökar smittorisken kraftigt om en boende högre upp i huset blivit magsjuk och personal måste passera alla våningar för att kunna tvätta av sig. Frågan om duschen hade tagits upp tidigare, men först när de manliga medlemmarna från alla avdelningar förde fram krav tillsammans fick de gehör för kraven på fler duschar.

Hjälp att lyfta blicken

Att lära känna varandra mellan avdelningarna var det viktigaste för att åstadkomma förändring. Kommunal hjälpte sedan medlemmarna med strategier för att få igenom krav. Till exempel är rätt prioritering av frågorna en förutsättning för att lyckas. Det som majoriteten tycker är viktigast, måste åtgärdas först. Då har man också störst möjlighet att göra skillnad. Organiseringen har fått medlemmarna att visa sin styrka, och snart har äldreboendet fem nya arbetsplatsombud som kan driva det fackliga arbetet framåt.

Organiseraren Nathalie Degerstedt:

- Om man inte säger ifrån, får man bara springa fortare och jobba hårdare, även om man inte orkar. Jag vet själv hur det är, alla tänker på de gamla och vad de ska hinna göra för dem under sina arbetspass. Kommunal hjälper medlemmarna att lyfta blicken och se att de kan ändra på saker tillsammans.

Upprop om maten

Matlagningen har länge varit en svårighet för personalen. Måltiderna levereras halvfärdiga, vilket kräver att en anställd sköter t ex potatiskokning och ställer in formar i ugnen. Om en boende samtidigt behöver hjälp, måste personalen i köket lämna matlagningen, vilket är både stressande och kräver ombyte av hygienskäl. Personalen har gjort en namninsamling för att i stället få varm färdiglagad mat levererad. 83 skrev under, och kommunen har fått upp ögonen för problemet. Diskussionerna pågår, och de förändringar som övervägs nu har med serveringen av måltiderna att göra.  Andra eventuella förändringar tar längre tid, eftersom kommunen är bunden av ett leverantörskontrakt.

Av: Anna Sahlée

Dela sidan

Kontakta Kommunal

Har du frågor om medlemskap eller behöver du hjälp i något som rör ditt arbetsliv? Ring, så hjälper vi dig!

010-442 70 00Öppettider och andra kontaktvägar