Ulla Salander är september månads working class hero

Ulla Salander
Foto: Malin Holmqvist
2011-08-24
I vackra Björkfors utanför Kalix bor månadens Working class hero, Ulla Salander.

Ulla Salander är kommunanställd dagbarnvårdare "dagmamma" som i många år haft sin arbetsplats i sitt hem. Ulla älskar barn och har alltid haft hela hemmet fullt av barn, både sina egna fyra barn och andras barn.

Ulla tog ett beslut att hyra en lägenhet i Björkfors för två år sedan. Hon ville flytta sin arbetsplats från hemmet till en annan trevlig miljö. På dagarna har hon hand om 11 barn varav 7 är dagisbarn och 4 är fritidsbarn.

- Det är så positivt med blandade åldrar på barnen, säger Ulla. De små barnen ser upp till de större som blir ett gott föredöme. Alla blir sedda och bekräftade. De lär av varandra och har ett stort utbyte. Vi har en fin gemenskap, barnen är lyckliga här.

Precis som Ulla, hon är lycklig över sitt jobb. Vid sin sida har hon Hanna som under en tid arbetat halvtid tillsammans med Ulla. Annars bemästrar hon alla roller; från lokalvårdare till kokerska eftersom Ulla städar och handlar och tillagar all mat själv. På skolloven och fritiden gör hon mycket av grovstädningen då barnen inte är där.

Ulla är orolig över dagbarnvårdarnas situation. I Kalix kommun har antalet minskat kraftigt, då Ulla började som dagmamma fanns 116 stycken verksamma, idag finns det bara tre stycken kvar.

- De flesta föräldrarna idag väljer automatiskt förskola till sina barn och vet inte alltid om att dagbarnvårdare är ett jättebra alternativ, berättar Ulla.

På frågan när Ulla blev medlem så får hon tänka efter lite.

- Åren går, säger Ulla med ett leende. Det är väl en 27-28 år sen, när jag började jobba åt kommunen. Tryggheten och alla fördelarna med medlemsskapet gör det självklart för mig att vara med.

När vi hälsar på är det inga barn på plats, men man känner ändå att det här är ett ställe som barn trivs på, man får en bra känsla i Ullas lägenhet.

• Namn: Ulla Salander
  • Ålder: 56 år
  • Familj: Man, fyra barn, barnbarn
  • Bor: Björkfors
  • Motto: Ta vara på dagen. Lev här och nu.