Tobias krönika: Dags för högre löner och bättre villkor

Förhandlingarna kring arbetsmarknadens största avtal har äntligen dragit igång. Nu gäller det att kavla upp ärmarna och putsa sina sneakers! Vi har ett tufft arbete framför oss. Men ska undersköterskor, bussförare, vårdbiträden, barnskötare, brandmän och andra yrkesgrupper få bättre löner och villkor är det upp till oss - vid förhandlingsbordet och på arbetsplatserna. Det hänger på dig, mig och varenda en som är (eller kan bli!) medlem i Kommunal.

Tobias Baudin
Foto: Kommunal

Hur det går i avtalsrörelsen påverkar inte bara oss i Kommunal - det får konsekvenser för hela samhället. Alla ska kunna lita på en välfärd som inte är "skälig", inte "god nog" utan den absolut bästa välfärd vi kan tänka oss. Då är en sak säker: När det kommer till kvalitén i välfärden är det personalens förutsättningar som avgör.

Välfärden står inför stora rekryteringsutmaningar och Kommunal organiserar medarbetare inom viktiga bristyrken. De har rätt till bättre villkor och löner än de vi ser idag. Kommunal kräver att yrkesutbildning ska löna sig, att det blir dyrare för arbetsgivarna med delade turer och större möjligheter till återhämtning för dig som jobbar natt.

Men det blir ingen enkel match. Vår största motpart, Sveriges kommuner och regioner (SKR), lovar i skrivande stund inga garanterade löneökningar alls utan mer "flexibilitet". Det är både dumsnålt och verklighetsfrånvänt. Om arbetsgivarna vill ha en sportslig chans att hantera utmaningarna vår välfärd står inför är satsningar på personalen ett måste. Det förstår vartenda barn på förskolan som längtar efter mer tid med barnskötarna - det borde vår motpart också begripa.

Tobias Baudin
Kommunal