Tobias krönika: Barnskötare – ni är oumbärliga!

Det är på tiden att vi pratar mer om en yrkesgrupp som jag skulle vilja beskriva som oumbärlig. För oumbärliga är precis vad ni barnskötare är för så många.

Tobias Baudin, Kommunals förbundsordförande
Foto: Kommunal

För alla föräldrar som hämtar, lämnar och som vet att barnen är trygga medan de själva är på jobbet. För alla kollegor som dagligen ser er omsorgsexpertis. Och för alla härliga barn förstås, som får möjlighet att leka, lära och utvecklas på förskolan. Barnskötarnas insatser är avgörande för att verksamheten ska fungera. Det är ni barnskötare som tillsammans med förskollärare och övrig personal är själva garantin för god kvalitet.

Men barnskötare blir ofta styvmoderligt behandlade. De ska vi vara ärliga med att säga. Just därför är de förslag som Kommunal nu presenterar så viktiga för att stärka denna centrala yrkesgrupp. Vi jobbade stenhårt för att få in en tydligare definition av barnskötarnas roll i förskolan i den nya läroplanen – och vi lyckades! Nu tar vi sikte på nya sätt att höja både status och kunskapsnivå för dig som jobbar inom yrket.

Alla barnskötare ska ha en bra utbildning i bagaget. Och saknar du utbildning är det arbetsgivarens ansvar att säkerställa så att du får de kunskaper du behöver. Vi talar om ett bristyrke där bästa sättet att få rätt personal på rätt ställe är att investera i personalen. Det är obegripligt att det fortfarande finns kommuner, 45 stycken i skrivande stund, som har beslut på att bara anställa förskolelärare när behoven inom barnomsorgen är så stora. Ni barnskötare har valt ett framtidsyrke. Och det är hög tid att ni får det erkännande ni förtjänar.

Tobias Baudin
Kommunal