Till dig som är medlem i Kommunal och är anställd på Attendo

2017-03-24
Kommunal har under våren förhandlat löner för alla medlemmar som är anställda inom privat vård och som går på Kollektivavtalen Vårdföretagarna E och F. Ni som arbetar på Attendo ingår i dessa avtal.

I löneavtalet har vi en extra satsning på undersköterskor utöver den vanliga löneökningen. Den gäller inte alla undersköterskor men väldigt många. För att omfattas av satsningen måste man uppfylla vissa kriterier. Dessa är olika på E och F avtalet. Om du undrar vad som gäller för just dig så kontakta din lokala företrädare inom Kommunal.

I Attendo finns det några arbetsplatser där vi inte lyckats komma överens om vilka anställda som omfattas av extrasatsningen. Där vill Kommunal att fler medlemmar ska få del av satsningen än vad arbetsgivaren vill. Samtidigt finns det flera arbetsplatser där vi lyckats komma överens och är klara med förhandlingen.

Nu kommer vi att avsluta förhandlingarna där vi inte lyckats komma vidare och försöka lösa dem i en central förhandling istället för i lokala förhandlingar.

Attendo har valt att inte betala ut några nya löner förrän alla förhandlingar är klara. Det leder till att alla får vänta på sin löneförhöjning. Men arbetsgivaren informerar om att den nya lönen kommer att gälla från den 1 mars som avtalat, det är utbetalningen som dröjer.

Vi prioriterar den här förhandlingen så att ni ska få era nya löner så fort som möjligt.

Men vänlig hälsning

Kommunal