Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

Sveriges bästa hemtjänst finns i Valla

Valla hemtjänst
"Bemötande av äldre är viktigt och vi försöker alltid att vara glada och tillmötesgående", säger Veronika Eriksson och Olympia Thurfjell som båda ingår i Valla hemtjänst.
Foto: Peter Krüger
2015-11-12
När Veronika Eriksson köpte kvällstidningen fick hon se att hemtjänsten i Valla utanför Katrineholm utsetts till Sveriges bästa hemtjänst. Eftersom hon arbetar i just den hemtjänsten blev hon både förvånad och glatt överraskad.

Medlemstidningen åker till Valla hemtjänst för att gratulera till priset på 5 000 kronor som de fått av Katrineholms kommun. Till grund för priset ligger Socialstyrelsens undersökning ”Så tycker äldre om äldreomsorgen”. En undersökning som bygger på enkäter som gått ut till hemtjänstens brukare.

Klockan närmar sig 16 så det är bara Veronika Eriksson och Olympia Thurfjell som är kvar på arbetsplat sen. På frågan vad det är som gör att de blivit utsedda till landets bästa hemtjänst, konstaterar Veronika att hemtjänstgruppen är liten, många har jobbat länge och känner varandra och brukarna väl.

–  I arbetsgruppen har vi väldigt bra kontakt med andra yrkesgrupper, till exempel sjuksköterska och arbetsterapeut. Det underlättar i arbetet, tillägger Olympia.

–  Bemötandet av de äldre är viktigt och vi försöker alltid vara glada och tillmötesgående. Många är ensamma och funktionsnedsatta. Det gäller att sprida så mycket glädje som det bara går, fortsätter hon.

Hemtjänsten i Valla har ett stort arbetsområde, eftersom landsbygden ingår i deras verksamhetsområde.

–  Vi har cirka tio mil i omkrets som vi kör varje dag.

Det var varken arbetsgivaren eller Socialstyrelsen som meddelande hemtjänsten om utnämningen. Det fick Veronika läsa i tidningen Expressen som jämfört resultaten i undersökningen och lyckats få fram att hemtjänsten i Valla låg på första plats.

–    Efter Expressens artikel skrev Katrineholmskuriren om oss och det har även stått på kommunens hemsida.

Hur blev ni firade?
–  Vi fick en check på 5 000 kronor av Katrineholms kommun och en stor smörgåstårta.

Hur känns det?
–   Det känns jättebra. Vi är stolta och har fått bekräftelse på att vi jobbar på rätt sätt, säger både Veronika och Olympia.

Thomas  Tillström,  enhetschef för hemtjänsten i Valla är mycket glad över utnämningen och säger att personalen är engagerad, motiverad och är mycket professionell i sitt bemötande med brukarna, vilket skapar trygghet.

–  De kommunicerar bra med varandra och ser alltid till brukarnas behov. Det är några av anledningarna till den fina utnämningen, säger han.

Lilian Haraldsson