Studerandemedlemskapet i Kommunal upphör

Kongressen 2019
Foto: Fredrik Sandin Carlson
2019-05-28
Kongressen beslutade att studerandemedlemskapet tas bort i Kommunals stadgar. Det innebär att det inte längre finns något gratis studerandemedlemskap. Alla som studerar på en yrkesinriktad utbildning inom Kommunals verksamhetsområde kan bli medlemmar och betala avgift efter den inkomst de har enligt stadgarna § 6 Mom 2.

Kongressbeslutet innebär att alla som går en yrkesinriktad utbildning inom Kommunals verksamhetsområde kan bli medlemmar i Kommunal. Alla ska betala medlemsavgift efter sin inkomst enligt stadgarna § 6 mom 2 och alla har ett likvärdigt medlemskap som är medlemmar i Kommunal.

Det innebär inte att Kommunal ska sluta besöka gymnasieskolorna utan tvärtom att det är det ännu viktigare att bygga relationer med gymnasieeleverna. Värvningsinsatserna gör vi i årskurs tre på gymnasiet och inträdet anpassas så att man kan skriva in sig i förbundet sju månader framåt i tiden om man inte önskar bli medlem direkt under studietiden.

Vad gäller för mig som redan är studerandemedlem?

De studerandemedlemmar som vi har i dag, får vara kvar med gratis medlemskap så länge de studerar på gymnasiet.