Stormöte med 130 ombud från Sahlgrenska och Kungälvs sjukhus

130 arbetsplatsombud från sektionerna SU-Östra, SU-Psykiatri, SU-Mölndal, SU-Sahlgrenska och Kungälvs sjukhus sektion träffades på Möllan den 1 juni. Bland annat diskuterades en eventuell sammanslagning av våra våra sektioner.

130 arbetsplatsombud från sektionerna SU-Östra, SU-Psykiatri, SU-Mölndal, SU-Sahlgrenska och Kungälvs sjukhus sektion träffades på Möllan den 1 juni.  Vi diskuterade förändringsarbetet kring våra sektioner eftersom en sammanslagning är föreslagen.
Ledningsgruppen, som består av två personer ifrån respektive sektion, har under året haft i uppdrag från avdelningsstyrelsen att utreda en eventuell sammanslagning a våra sektioner. De redovisade vad de jobbat med och vad de lämnat in för underlag till avdelningsstyrelsen. Deras förslag är att avdelningens styrelse ska besluta om ett sammangående av våra fem sektioner till en gemensam sektion.

Under mötet hade ombuden möjlighet att diskutera fördelar samt farhågor med en sammanslagen sektion. Tanken är att ha kvar expeditionerna på de tomter vi har idag, skillnaden skulle bli en sektionsstyrelse (beslutsfattande) istället för fem. Färre personer skulle ha funktionsuppdrag och fler skulle ha renodlade fackliga uppdrag.

Bland farhågorna var att små grupper kan försvinna i en stor sektion och att de stora arbetsplatserna får mycket makt i en stor sektion.  Det grupparbetades även med frågor om hur framtida AO-träffar kan se ut i en stor sektion. Ledningsgruppen samlade in allt material som har med förändringsarbetet att göra och kommer att jobba vidare med underlaget.

På eftermiddagen fick vi besök av förbundets tredje vice ordförande, Lisa Bengtsson som talade om arbetsplatsombudets viktiga roll, om att tillsammans driva fackliga frågor på arbetsplatsen och om sin roll i Kommunals förbundsledning.

Därefter talade Camilla Schulz från Tillsammansskapet för oss om hur de organiserar sig lokalt, om främlingsfientlighet och hur man idag ställer grupper emot varandra, vilket går emot Kommunals stadgar om alla människors lika värde.

Dagen var väldigt uppskattad eftersom man fick träffas i storgrupp.