Stor seger för Västerbottens skolinformatörer

Anna Johansson informerar.
Foto: Kommunal

Tidigt i vår drog Kommunal igång en tävling för skolinformatörer. Hur många skolinformationer kunde avdelningarna hålla mellan mars och juni?

När resultatet nyligen presenterades visade det sig att skolinformatörerna i Västerbotten vunnit stort med sina 24 skolinformationer. Och det var glad stämning på avdelningen i fredags när Sara Benabdella, ledamot från Centrala Ungkommittén på förbundet, besökte Umeå för att dela ut diplom till gruppen.

Det känns asskönt, säger Jack Johansson, sektion Nord som varit med under hela tävlingen.

Varför tror ni att just ni lyckats så bra?

Vi har ställt upp för varandra - och fått jättemycket stöd från sektionen. Och så har målet varit att inte ställa in utan att vara ute på allt. Såklart har vi också längtat efter att få träffa eleverna, säger Marielle Ågren, sektion Skellefteå.

Hon får medhåll av Anette Östensson som ansvarar för skolinformationen i Västerbotten.

Ja, det finns ett driv hos er alla att “det här ska vi lösa tillsammans”. Och sen slår väl tävlingshjärnan till litegrann också, haha!

Varför är det viktigt att vara ute och informera skolelever om facket?

Det är en första kontakt med en fackförening för många, innan de kommer ut i verkligheten, säger Anna Johansson, sektion Umeå.

– Precis, många vet inte ens vad facket är. Och många motioner som de blå har lagt är fackligt fientliga, så då blir det ännu viktigare att vi syns. Det är inte som när man själv var barn och ens föräldrar var fackligt aktiva och manade på en att gå med, säger Marielle Ågren.

Nej, solidaritetstänket är inte lika tydligt idag, säger Maria Andreasson, sektion Skellefteå.

Ni som är proffs på detta med skolinformationer - har ni några tips att ge?

Man ska ha kul! Det är bara köra på, säger Jack Johansson.

Ja, har man kul blir det ingen uppförsbacke. Då blir det mer: “det är klart att jag ska sätta mig och köra 20 mil för att ha en skolinfo". Och så är det kul när man ser att eleverna fattar poängen, säger Anna Johansson och tillägger:

– Och de brukar lyssna lite bättre om man bjuder på sig själv.