Hoppa över menyn och gå direkt till innehåller

Sirpa Marjeta är vår Working class hero i augusti

Sirpa Marjeta är personlig assistent.
Foto: Malin Holmqvist
2012-08-31
"Ingen dag är den andra lik som personlig assistent", säger Sirpa Marjeta, månadens Working class hero, och ler.

I tolv år har Sirpa Marjeta arbetat som personlig assistent, ett yrke som hon trivs oerhört bra med.

- Även om det är ett tungt yrke fysiskt och mentalt mellan varven så väger de positiva delarna tyngre. Man har stort eget ansvar med sin brukare och kan lägga upp dagens aktiviteter därefter, berättar Sirpa.

- Det gäller att ha stor personlig lämplighet i detta yrke. Du måste kunna ha en balans mellan att vara professionell och personlig. Som assistent ska man finnas där utan att ta över, stötta när det behövs och dra sig undan när brukaren klarar av situationen själv. Du måste ha fingertoppskänsla och kunna läsa av din brukares dagsform så att aktiviteterna blir de rätta utifrån det. Det är därför det är viktigt att se brukaren, utgå från brukarens känslor och behov så att aktiviterna blir det som passar bäst för dagen, då blir dagen mest givande.

Sirpa läste grundkurs för psykiskt utvecklingsstörda och en påbyggnadsutbildning till det. När hon var klar 1994 arbetade hon på ett boende som las ner och omplacerades till äldreomsorgen. Under tiden hon arbetade där såg hon en annons om heltid som personlig assistent och sökte tjänsten. Det var här hennes tid som personlig assistent började.

Roligt, påverkningsbart och varierat. Det är de tre ord som Sirpa väljer när hon ska beskriva sitt jobb.

Som personlig assistent kan du arbeta både i kommunen och i olika privata företag. Oavsett var man är anställd av en kommun eller ett privat företag så är Kommunal fackförbundet för dig. Medlem i Kommunal blev Sirpa 1993.

- Det har alltid varit självklart att vara med i facket, tycker hon. Jag tycker det är extra viktigt att facket syns ute hos sina medlemmar, att de är ute på arbetsplatserna och på skolorna.

Med det lämnar vi en av många duktiga personliga assistenter och tackar för ett fint besök.

• Namn: Sirpa Marjeta
  • Ålder: 41 år
  • Familj: Sambo, två pojkar
  • Bor: Töre
  • Yrke: Personlig assistent, Kalix kommun
  • Motto: Alla ska få tala, tycka och tänka. Allas åsikter är viktiga.
  • Drömmer om: att jag och familjen får vara frisk.