Starkt stöd bland allmänheten för Kommunals avtalskrav

Stödet för Kommunals krav i den pågående avtalsrörelsen är starkt. 4 av 5 anser att yrkesutbildade inom vård, skola och omsorg bör få höjd lön. Det visar en färsk Sifo-undersökning som Kommunal låtit göra.

Barn sitter i ring tillsammans med en barnskötare.
Foto: Kommunal.

Just nu pågår intensiva förhandlingar om nytt kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna SKR, Sveriges kommuner och regioner, och Sobona.

Stödet för Kommunals krav om högre löner till landets undersköterskor är stort. 8 av 10 anser att en undersköterska bör ”tjäna lika mycket” eller ”mer” än en bilmekaniker. Idag kräver båda yrkena tre års gymnasieutbildning, men undersköterskor tjänar i snitt 40 000 kr mindre per år än en bilmekaniker.

- Lönerna måste upp rejält för medlemmarna. Att en undersköterska tjänar 40 000 kronor mindre per år än en bilmekaniker, trots likvärdig utbildning, är pinsamt rent ut sagt. Därför kräver Kommunal en extra lönesatsning för yrkesutbildade inom vård, skola och omsorg i avtalsrörelsen. Och det känns extra skönt att ha allmänhetens stöd i ryggen, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Redan tidigare har Kommunal krävt mer än andra i avtalsrörelsen. Kommunal kräver högre lön till alla och en särskild lönesatsning för yrkesutbildade i välfärden.

Sammanfattning av Sifo-undersökningen

• 4 av 5 anser att en yrkesutbildad inom vård, skola och omsorg bör tjäna mer jämfört med idag. (81 procent)
  • 4 av 5 anser att en undersköterska bör tjäna lika mycket eller mer än en bilmekaniker. Idag tjänar undersköterskor i snitt 40 000 kr mindre per år. (82 procent)
  • 3 av 4 är beredda att betala 15 kronor mer i skatt i månaden om de visste att pengarna gick till att finansiera en extra lönesatsning till yrkesutbildade inom vård, skola och omsorg. (74 procent)
  • 2 av 3 anser att personal inom sjukvård och barnomsorg ska undantas och slippa karensdagen när de är sjuka och borta från jobbet. (68 procent)

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 8-12 oktober 2020.
Totalt intervjuades 1 316 personer i åldern 18-79 år.

Tobias Baudin på Aftonbladet Debatt: Folkets vilja – bättre betalt för vårdpersonal