September månads Working class hero är Emil Bäckman

Emil Bäckman är mekaniker och en Working class hero.
Foto: Malin Holmqvist
2012-09-01
Att få ha sitt största intresse som yrke är för många omöjligt. Men för månadens Working class hero Emil Bäckman är det hans verklighet.

Det är varmt i fikarummet på Veolia bussdepå i Haparanda. En blandning av olja och bensin smyger sig in i rummet från garaget som ligger precis vägg i vägg. Emil Bäckman tvättar händerna för fullt när vi kommer och kaffebryggaren är laddad.

Emil arbetar som mekaniker åt Veolia i Haparanda. Det började han med direkt efter det att han gick ut fordonsprogrammet, som han gick med inriktning på tunga fordon.

Vanligt arbetspass

- Jag börjar min dag klockan 07.00 och vanligtvis så tar vi en snabb kopp kaffe innan vi drar igång men sen är det fullt ös. Alla bussar som ska ut på vägen mellan Luleå-Haparanda ska genomgå säkerhetskontroll varje morgon innan de släpps iväg, det är två mekaniker som genomför dem. Busschaufförerna felanmäler också så datorn måste också kollas av innan bussarna ger sig ut på de norrbottniska vägarna.

Service på bussarna görs löpande under dagen. Det finns 28 bussar, två olika modeller men alla är av märket Scania.

Nybliven medlem i Kommunal

För cirka ett år sedan blev Emil medlem i Kommunal.

- En äldre facklig företrädare kom med en inträdesansökan så det var bara att skriva på, berättar Emil. Det kändes naturligt att gå med i facket, inga konstigheter.

Det finns just nu inget som han skulle vilja förändra på sitt jobb. Lönen är han nöjd med, extra nöjd eftersom han just har fått löneförhöjning.

Sofia från Kommunal informerar om vilka fackliga utbildningar man som medlem har möjlighet att gå och Emil tycker det låter intressant.

- Det är säkert något som jag skulle kunna tänka mig gå i framtiden.

Kommunal i Haparanda får alltså återkomma om något år med frågan igen.

- Vi vet var du finns, säger Sofia med ett leende.

Tutar och kör

Emil är alltså nöjd med det mesta i sin vardag. På hemmaplan mekar han han gärna med favoritbilen Volvo 142. När frågan kommer upp om drömmar i livet så ler han och säger:

- Jag har inte någon direkt dröm, det är bara att leva på i verkligheten. Jag får hålla på med mitt intresse och dessutom få betalt för det. Det är bara att tuta och köra.

Under samtalet passerar en del chaufförer in och ut genom fikarummet och slänger några ord med oss och Emil. Stämningen och sammanhållningen verkar fin på denna arbetsplats.

Efter besöket känner vi oss extra trygga med att åka med bussarna som rullar i länet. Det är duktiga mekaniker som tar hand om dem och gör en väldigt viktig insats, både service- och säkerhetsmässigt. Tack för inblicken i din arbetsdag, Emil.

• Namn: Emil Bäckman
  • Ålder: 21 år
  • Familj: Sambo
  • Bor: Haparanda