Räddningstjänstens bemanning hårt prövad av skogsbränderna

Just nu har brandmannen Patrik Sönnerstedt, och arbetsplatsombud, vid räddningstjänsten i Halmstad, fullt upp med att stötta i organisationen kring att skicka upp kollegor som kan hjälpa till med arbetet i de områden där skogsbränderna härjar som värst. Flera från stationen är redan på plats och fler är på väg.

Brandmannen Patrik Sönnerstedt lastar brandbilen.
Räddningstjänsten i Halmstad ställer upp med resurser för att hjälpa de brandhärjade områdena.
Foto: Räddningstjänsten i Halmstad

Räddningstjänster från hela landet hjälper till med att låna ut brandmän till de områden som har drabbats av stora skogsbränder.

"Vi skickar en modul (en släckbil samt en tankbil med en styrka om fem personer) som ska klara av sin egen avlösning i tvåskift. Första sex dagarna är redan lösta och vi arbetar just nu för att lösa kommande två veckor", säger Patrik Sönnerstedt.

Vi har gjort bedömningen att vi kan lämna dessa resurser trots vårt egna mycket torra läge. Det är såklart väldigt viktigt att vi ställer upp för varandra i Sverige.

För lite bemanning

Räddningstjänstens bemanning sätts på prov när något så här extraordinärt händer.

"På somrarna går vi alltid på knäna. Vi har haft samma kvot för bemanning sedan 1986. Samhället har förändrats mycket sedan dess – vi har en helt annan omsättning på personal på grund av exempelvis föräldraledighet, tjänstledighet etc", berättar Patrik Sönnerstedt.

Han ger exempel på att dykeriverksamheten låg i farozonen på att bli inställd under sommaren, trots att det är högsäsong för drunkningstillbud.

"Vi har cirka 25 dykare inom Halmstad räddningstjänst och dessa ska ju såklart också kunna ha semester och vara föräldralediga med mera.Vi arbetar tillsammans med arbetsgivaren för att försöka påverka våra politiker så vi kan öka vår bemanning."

100 vakanta pass

Innan sommaren stod det klart att över 100 pass var vakanta när ordinarie personal var schemalagd.

"Vi har löst det med att ta in icke heltidsutbildade vikarier, köpa in övertid och flytt av egen personal. Arbetsmiljön blir sämre för alla när vi tvingas till dessa lösningar. Räddningstjänsten lever på den passion folk har som arbetar här. Många bryter bland annat semestrar för att lösa bemanningen.Vi har länge påpekat att Räddningstjänsten måste rustas upp", säger Patrik Sönnerstedt.

Kommunal kräver:

• Högre bemanning av heltidsbrandmän