"Personal i Ale hemtjänst är sönderstressade"

Gör plats för hemtjänstens proffs! Så skriver Sladjana Gustafsson i Alekuriren v. 39 2015.

Hemtjänsten tycks ständigt närvarande i nyheterna nuförtiden. Dagligen rapporteras om knappa resurser, brister och sönderstressad personal, oroliga anhöriga och äldre som ytterst får bära konsekvenserna för en felstyrd verksamhet.

Personal i Ales hemtjänst har ett sådant pressat schema att de inte hinner gå på toaletten. Planeringen är så pressad att våra medlemmar upplever att de måste springa fortare för att hinna med alla vårdtagare. Planeringen är ibland sån att de ska vara hos två vårdtagare samtidigt eller att man ska göra dubbelbemanning själv. Personalen upplever att de inte kan säkra vården för de gamla.

Det finns en konstant oro att man ska bli beordrad att arbeta övertid. Beordrad övertid har bara sen januari 2015 ökat enormt mycket inom hemtjänsten. Att personal inte vet om de får sin lediga dag, utan telefonen ringer på lördag morgon får många ont i magen av. För man vet att denna helg måste jag arbeta igen och därmed vara borta från sin familj och barn. De hinner aldrig återhämta sig eller bli utvilade så att de kan komma tillbaka med nya krafter. Personal i Ale hemtjänst är sönderstressade.

Är det här är okej? Nej, det tycker inte vi på Kommunal. Marknadslogiken från tillverkningsindustrin, New public management, har fått råda länge nog inom hemtjänsten. En inrutad detaljstyrning utan marginaler, där människors behov pressas in i minutblock. Det är varken rimligt eller värdigt att en verksamhet som vårdar och tar hand om människor styrs på samma sätt som en löpande band-verksamhet.

Undersköterska är ett framtidsyrke. Att äldreomsorgen/hemtjänsten har ett skriande behov av rekrytering har uppmärksammats av såväl experter som arbetsgivare och politiker. Samtidigt saknas en långsiktig och modern plan för utvecklingen av denna framtidsbransch.

Kommunals rapport ”Plats för proffsen – ett alternativ till NPM i hemtjänsten” visar att en annan hemtjänst är möjlig. En modern, människovänlig och innovativ hemtjänst, som ger omsorgspersonalen större utrymme och ansvar att planera de tilldelade hjälp- och stödinsatserna, besluta över arbetsmetoder och organisation. Låt de anställda som jobbar närmast de äldre få använda sin kunskap, de har erfarenheten och kompetensen att se vad som behövs. De är proffsen.

Kommunals modell utgår därför från det flexibelt omsorgsrationella, istället för kortsiktig detaljstyrning. Det betyder att de äldres behov får styra, man individanpassar omsorgen på dagsbasis och ger de äldre en sann valfrihet, istället för att bara få välja mellan utförare. Grundläggande för en bra hemtjänst är också en hög personalkontinuitet. Dessutom måste personalen ha tillräckligt med tid för att hinna uppfatta den äldres behov och handlingsutrymme för att tillgodose behoven. Det är inte helt självklart i dagens hemtjänst.

Många äldre har komplexa behov av vård och omsorg, och idag finns inte en bra struktur för att hantera detta. För att kunna ta ett nödvändigt helhetsansvar för den äldres samlade behov av vård och omsorg, bör hemtjänsten därför organiseras i team med olika yrkeskompetenser.

Det avancerade och mångfacetterade arbete som utförs inom hemtjänsten kräver adekvat vård- och omsorgsutbildning. Utred yrkeslegitimation för undersköterskor.

Att personalen ges ökat ansvar och tilltro och de äldre får ett individanpassat inflytande har alla att vinna på. Gör plats för proffsen, och låt hemtjänsten ta steget in i framtiden!