Pers engagemang gjorde skillnad för många stödassistenter i Trollhättan

Läs historien om arbetsplatsombudet Per och hur hans engagemang ledde till en facklig framgång för stödassistenter i Trollhättan.

Per Gustavsson Ryderup är stödassistent och ett av Kommunals arbetsplatsombud. Per är 32 år och bor i Trollhättan. Han jobbar på en gruppbostad som organiserats enligt trapphusmodellen, dvs. att brukarna bor i en lägenhetsuppgång i var sin lägenhet. Personalen utgår från en baslägenhet i samma trappuppgång och stöttar brukarna i vardagen. Per har varit fast anställd sedan 2008 och det var också då han blev arbetsplatsombud.

- Innan jag blev arbetsplatsombud hade jag inte funderat så mycket på att engagera mig fackligt. Men jag insåg att det fanns saker att jobba med på min arbetsplats och att man faktiskt kan vara med och påverka, säger Per.

I rollen som arbetsplatsombud har Per varit med och påverkat stora beslut. Det var under avtalsrörelsen 2016 som hans engagemang fick riktig fart. Under de centrala avtalsförhandlingarna fick Kommunal igenom en extrasatsning på undersköterskor i vård och omsorg. När det sedan gällde tecknandet av lokala kollektivavtal tolkade kommunerna det centrala avtalet väldigt olika. I Trollhättans stad beslutade man att stödassistenter skulle omfattas av satsningen, men bara om man hade gått omvårdnadsutbildning eller utbildning som ansågs likvärdig. Här reagerade Per. Han som gått barn- och fritidsprogrammet men som utförde exakt samma arbetsuppgifter som de som gått omvårdnadsutbildningen, skulle alltså inte omfattas. - Det fanns inget att tveka på, det här måste vi göra någonting åt, säger Per.

Han kom med hjälp av sektionen fram till att en namninsamling var rätt sak att börja med. Per lyfte problemet på en arbetsplatsombudsträff. Till de arbetsplatser som inte varit representerade av ett arbetsplatsombud körde Per till med sin Saab 900 och pratade och delade ut namninsamlingen. Många ville skriva under. Samtidigt tog han kontakt med sin gamla lärare Margareta Jönsson som han haft på gymnasiet och hon hjälpte honom att göra en jämförelse mellan de utbildningar som skulle omfattas av extrasatsningen och hans egen. Det visade sig att det inte fanns några skillnader.

Per begärde då tillsammans med sektionen ett möte med arbetsgivaren för att lägga fram all fakta och namnunderskrifter som han fått fram.
I april 2017 kom så beskedet från arbetsgivaren. Pers arbete hade lönat sig. Han och de andra cirka 90 stödassistenterna med samma utbildning fick ta del av extrasatsningen på 500 kr i månaden plus de 180 kronor som var det här årets lönesatsning och årets lönebox.

- Det här är ett bevis på att det faktiskt går att driva saker med rätt argument och med en enad medlemskår, säger Per.

Vill du bli arbetsplatsombud?

Hur kan jag engagera mig fackligt?