Pensionen - en kvinnofälla för 3 av 4 kvinnor i Östergötland

2015-04-16
3 av 4 kvinnor får garantipension i Östergötlands län. Kvinnor som varit medlemmar i Kommunal får ut 4000 kr mindre i månaden än män som varit medlemmar i Kommunal. Sju av tio kvinnor som varit medlemmar i Kommunal har så låg pension att de är beroende av garantipension.

Vissa saker är direkt negativa för pensionsutvecklingen. Att ta det större ansvaret för hem och familj, arbeta i lönediskriminerade kvinnodominerade branscher, vara långvarigt deltidsanställd eller visstidsanställd är förödande för den pension man ska leva på efter ett långt arbetsliv. Detta drabbar främst kvinnor. Det här är i allra högsta grad en verklighet för de kvinnliga medlemmarna i Kommunal, och med det facit som pensionen utgör är det här vi kan härleda de livslånga effekterna av orättvisa arbetsvillkor och löner.

Maj Karlsson ordförande för Kommunal Öst och Mari-Anne Andersson ordförande för SKPF Distrikt E Östergötlands län, om kommunalares låga pensioner från rapporten Pensionen - en kvinnofälla.

Öst