På besök hos Hjälpmedelscentralen i Skövde

Jenni Moverare och Klas Sköld på Hjälpmedelscentralen i Skövde
Foto: Sandra Rensfeldt
2017-04-06
I början av april var Jenni Moverare, ordförande för avdelning Vänerväst, på arbetsplatsbesök på Hjälpmedelscentralen i Skövde.

På Hjälpmedelscentralen i Skövde arbetar cirka 70 personer. Några av dem är hjälpmedelstekniker, en yrkesgrupp som Kommunal organiserar. Under arbetsplatsbesöket träffade vi Klas Sköld, hjälpmedelstekniker och arbetsplats- och skyddsombud på Hjälpmedelscentralen i Skövde. Klas som själv provat på många olika yrken och branscher tidigare gillar sitt jobb. Han beskriver hur en liten justering av bland annat sitsen på en rullstol kan göra att en brukare andas bättre eller hur ett hjälpmedel med rätt stöd kan göra en brukare mer självständig.

-Att hjälpa människor att få en bättre vardag är min drivkraft, säger Klas Sköld.

Ett stort antal människor med funktionshinder behöver hjälpmedel av olika slag i sitt dagliga liv. Det kan vara hjälpmedel för förflyttning, exempelvis rullstolar eller för att klara hemarbetet, exempelvis arbetsstolar eller hygienhjälpmedel. Hjälpmedelstekniker arbetar med service, underhåll och anpassning av hjälpmedel. Arbetet som hjälpmedelsteknikern utför görs i samverkan med exempelvis arbetsterapeuter, sjukgymnaster och annan vårdpersonal. På hjälpmedelscentralerna runt om i Västra Götalandsregionen har man en omsättning på 300 000 individmärkta hjälpmedel.

Vill du veta mer om yrket? Hjälpmedelstekniker

Vill du veta mer om vad det innebär att vara arbetsplats- och/eller skyddsombud? Om du vill bli arbetsplatsombud