Örjan är en Working class hero i Pello

Örjan Brännström arbetar natt som undersköterska.
Foto: Malin Holmqvist
2012-12-12
Det är riktigt mörkt i Pello denna vintriga måndagskväll. Väl inne på äldreboendet där vi ska träffa månadens Working class hero så möts vi av värme och slås av hur hemtrevligt det är. Det är leende ansikten och hembakat fika på bordet, en härlig stämning på stället.

- Jo, det är ännu mörkare i småbyarna, där är det dåligt med belysning. Man ska inte vara mörkrädd, säger nattarbetande undersköterskan Örjan Brännström, månadens Working class hero.

Det är tur att han inte är det. Örjan åker likt nattens ängel runt om i byarna kring Pello som en trygghet för de äldre. Det brukar vara ganska lugnt nattetid men det varierar, ingen natt är den andra helt lik. När larmet kommer i Örjans mobil kan det vara allt från små till stora situationer. Det han är anställd för är omvårdnadsarbetet som undersköterska, men i glesbygden så kan larmen handla om helt andra saker också.

- Det kan vara allt från att någon har ramlat, situationer där vi kanske måste tillkalla ambulansen eller så behöver de hjälp med att smörja fötterna, toalettbesök eller liknande. Det kan också vara så att de upplever att varmvattenberedaren låter konstigt och vill att man tar en titt, säger Örjan och ler.

En vanlig arbetsnatt startar i Pello, sen kör han vidare till Jouksengi med avslut i Svanstein. Det är stora avstånd att färdas på vilket kan innebära lång väntan för den som larmar. Örjan är bilkunnig eftersom han tidigare arbetade som verkstadsmekaniker, något som är en mycket värdefull kunskap att ha om till exempel bilen krånglar när det är -36.

Hur kom det sig då att han bytte yrke? Från en mansdominerad värld till vården, där kvinnorna fortfarande är betydligt fler till antalet.

Det var dåligt med jobb som verkstadsmekaniker och jag trivs i Pello och ville inte flytta. Jag blev då erbjuden att gå en utbildning för arbetslösa män som hette "män i vården", en utbildning som varade i två år.

Efter utbildningen fick han ett vikariat och chans att tillämpa alla sina nyvunna kunskaper från utbildningen. Örjan trivdes med sitt yrkesval och det blev därför en stor glädje när han fick fast tjänst i nattpatrullen som undersköterska 2008.

- Ja, jag trivs hur bra som helst med jobbet. Det är mycket som är positivt. Jag har ju gått ner 19 kilo så ni förstår att det är ett mycket fysiskt jobb, säger han med ett skratt. Men skämtåsido så är det ett givande jobb och så många fördelar med att få hjälpa gamla.

Fina arbetskompisar och ett fritt arbete gör att han stannar kvar i yrket och har inga planer med att sluta med det.

- Jag trivs med att arbeta på natten, jag skulle inte vilja byta till dagtidsarbete. Jag är väldigt glad för att det är en heltidstjänst också. Om bara lönen förbättras så skulle det ju allt vara perfekt.

Örjan gick med i facket under sin gymnasietid, när han gick verkstadslinjen i Pajala.

- Facket kom och informerade i skolan om medlemsskapets värde och sen dess har jag varit medlem. Det är en trygghet.

Precis som Örjan är. En trygghet för de äldre, som ges möjlighet att bo i sina egna hem även på ålderns höst. En trygghet att veta att Örjan finns relativt nära till hands.

Vi tackar för det fina mottagandet och nu är det dags för Örjan att starta sitt nattskift.

• Namn: Örjan Brännström
  • Familj: Fru och två barn