Nytt avtal klart för anställda inom KFS Trafik

Nytt avtal klart mellan Kommunal och KFS Trafik
Foto: Kommunal
2016-10-11
Kommunal och KFS Trafik har enats om ett nytt kollektivavtal. Avtalet ger 2,2 procents löneökning, i nivå med övriga arbetsmarknaden. Avtalet, som är ettårigt, ger också motsvarande uppräkningar i övriga ersättningar.

När Kommunal och KFS enats om nytt branschavtal är det ett rakt löneavtal som följer industrins märke. De försämringar som arbetsgivarna försökte införa inom pausreglerna och delade tjänster lyckades Kommunal stoppa. Men det blev inte heller något av de förbättringar i lönesystemet och mer tid för återhämtning som Kommunal yrkat om, eftersom arbetsgivarna inte ville gå oss till mötes. Avtalet löper bara under ett år, så redan nu börjar arbetet med att samla stöd från omgivningen så att fler förändringar kan drivas igenom nästa år.

Kollektivavtalet gäller från den 1 oktober 2016 till den 30 september 2017.

Tarifflöner och tid för återhämtning kommande frågor
Den absolut vanligaste frågan som medlemmarna tagit upp under avtalsrörelsen är lönen. Att det inte blev mer än 2,2% kanske upplevs som en besvikelse för några.

- Man måste vara realistisk. Kommunal har 230 yrkesgrupper, och den här gången skulle de som har det sämst få det bättre. Jag tycker att det är rättvist att det var undersköterskornas tur. Jag önskar att fler lågavlönade yrkesgrupper som lokalvårdare och köksbiträden kunde få rejäla löneökningar i år, men är övertygad om att Kommunal snart satsar på dem också, säger Jafar Sarehkhani, från Kommunals avtalsdelegation.

Eftersom avtalet är ettårigt börjar redan nu arbetet med nästa års avtalskrav, och då fortsätter Kommunal ansträngningarna för att införa tarifflöner.

- Vi vill ha bort de individuella lönerna, som inte fungerar bra. Dessutom är arbetstiderna enormt viktiga. Bussförarna behöver tid att återhämta sig, och vi vill också att arbetstiderna ska fungera för ensamstående föräldrar, säger Jafar Sarehkhani.

Allt hänger inte på avtalet – driv frågor lokalt!
I en del frågor är förändringsbehoven olika stora beroende på var i landet man jobbar. Till exempel börja-och-sluta-frågan. På många orter vill de flesta börja och sluta i depå, men i storstäderna kan det vara en nackdel om föraren bor i en annan del av staden. Förändringar på detta område kan drivas som arbetsmiljöfrågor lokalt.

- I Uppsala har vi uppmärksammat arbetsgivaren på att utkörningstiden är för tajt. Vi vill kunna hålla tidtabellen, det är en viktig service till medborgarna, säger Jafar Sarehkhani.

När kommer nya lönen?
De 2,2 % eller 566 kr läggs nu i en pott som ska fördelas lokalt utifrån de kriterier som är framtagna på lokal nivå. När pengarna kommer beror på hur långt fram man kommit i den processen.