Avtal klart med Sveriges Bussföretag för anställda inom trafik

Bussmekaniker
Kommunal har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Bussföretag för anställda inom trafik.
Foto: Fredrik Sandin Carlson
Bussförare
Foto: Ulf Palm
2016-09-26
Löneökning på 2,2% - men fortfarande inga förbättringar av arbetstiden för bussförarna. När Sveriges Bussföretag och Kommunal enats om nya bussbranschavtal är det ett rakt löneavtal som följer industrins märke. Avtalet innehåller inga försämringar, men arbetsgivarna har inte haft något intresse av att förhandla om förbättringar av arbetstiden, som många hoppats på. Avtalet löper bara under ett år, så redan nu börjar arbetet med att samla stöd från omgivningen så att fler förändringar kan drivas igenom nästa år.

Dygnsvila på nio timmar är inte okej
Att avtalet blev ettårigt och att inga förbättringar av arbetstiden blev av, gjorde att luften gick ur förhandlarna.

- Jag har mött många förare som är besvikna, säger Ylva Åström som är med i Kommunals avtalsdelegation. Dygnsvilan är en jätteviktig fråga för oss, men arbetsgivarna var totalt ointresserade av att förhandla om villkoren.  Vi vill att alla ska ha rätt till elva timmars dygnsvila, att timanställda kan ha så lite som nio timmars vila är inte okej!

Medlemmar har undrat varför Kommunal inte strejkade, när villkoren är så pass dåliga.

- Det kan jag förstå, säger Ylva Åström. Men när man utlyser strejk ska man också veta att det finns ett starkt stöd från både allmänheten och andra fackförbund. Vi fick trots allt en löneökning, och det är inte tillräckligt många som har koll på hur dåliga våra arbetsvillkor är. Nu är det dags för krafttag: alla ska känna till hur vi har det, och ställa sig bakom oss.

Allt hänger inte på avtalet – driv frågor lokalt!
Flera frågor som medlemmar tar upp handlar om förhållanden som är väldigt olika över landet, eller beroende på vilket bolag man jobbar för. Börja-och-sluta-frågan, till exempel. På många orter vill de flesta börja och sluta i depå, men i storstäderna kan det vara en nackdel om föraren bor i en annan del av staden. Förändringar på detta område, likväl som förändringar kring påtid, kan drivas som arbetsmiljöfrågor lokalt.  Prata med ditt skyddsombud!

När kommer nya lönen?
Från och med oktoberlönen kommer höjningen på 2,2%. Några har undrat varför inte alla lönegrupper fick exakt samma procentuella höjning. Anledningen är att 2,2% är räknat på snittlön.