Norrlands Miljövård är Årets Städföretag 2018

Priset delades ut under Stora Städbranschdagen på Gröna Lunds teater i Stockholm i dag. Det är Almega Städföretagen, Fastighetsanställdas Förbund och Kommunal som delar ut det nya priset.

Norrlands miljövård är årets städföretag
Foto: Kommunal

- Norrlands Miljövård är ett företag som kombinerar socialt ansvarstagande med en tydlig idé om entreprenörskap. I över trettio år har de varit en ledstjärna, nu kan de skörda frukterna av deras arbete. De är en ambassadör för branschen, säger Emma Unevik, ordförande Almega Städföretagen.

Norrlands Miljövård visar att företagande och ansvarstagande går hand i hand. De är ett seriöst företag i en bransch med utmaningar. Därför är vi glada över att de tar hem priset i år,

säger Lars Fischer, gruppchef Kommunal.

- Vi är glada över att Norrlands Miljövård vinner Årets Städföretag. De lever upp till alla prisets kriterier som vi gemensamt beslutat och är ett företag som leder vägen för ansvar och hållbarhet, säger Magnus Pettersson, ordförande Fastighetsanställdas Förbund.

Representanter från arbetsgivarna i Almega Städföretagen och fackförbunden Fastighets och Kommunal har varit jury för priset. I ett första steg var allmänheten välkommen att nominera vinnare, och i ett andra steg valde juryn att nominera tre av de företagen. Av inskickade förslag hade juryn nominerat tre företag till priset;

Inspira AB, Stockholm

HSB Städ i Stockholm, Stockholm

Norrlands Miljövård, Kramfors

Det nominerade företagen ska vara auktoriserade städföretag och juryn uppgift var att särskilt titta på följande kriterier:

• Arbetsmiljöarbetet
  • Miljöarbetet
  • Kvalitet och kompetensutveckling av personalen, exempelvis genom SRY- och yrkesbevis
  • Välordnad och god ekonomi
  • Goda fackliga relationer, god personalpolitik samt ordning och reda arbetsrättsligt

För mer information, kontakta Lars Fischer, gruppchef Kommunal 070-662 42 42