När får jag min löneförhöjning?

2020-08-28
I Sverige finns det ingen lag om lägsta lön eller att man har rätt till löneförhöjningar varje år. Det kan tyckas märkligt, men vi har istället valt en annan modell som kallas för den svenska modellen.

Du har säkert hört talas om den svenska modellen. Den innebär i alla fall att det är parterna, det vill säga fackföreningarna (som består av medlemmar) och arbetsgivarorganisationerna (som består av arbetsgivare), som istället kommer överens om löner, löneförhöjningar och hur arbetsvillkor ska vara i respektive bransch. Den överenskommelsen kallas för kollektivavtal.

Och precis som det låter så är det ett avtal. Ett avtal där man förhandlar om priset på det arbete som medlemmarna i Kommunal säljer. Ungefär som när man förhandlar villkoren för sitt mobilabonnemang. Hur länge ska avtalet gälla? Vilka förmåner får man? Hur mycket ska det kosta? Men förstås med många fler villkor.

Ett kollektivavtal innehåller oerhört många punkter som bland annat bestämmer:

• lägstalön
  • anställningsform, uppsägningstider
  • löneförhöjningar, när de betalas ut, om man får retroaktivt
  • ersättning för obekväm arbetstid
  • ersättning för övertid
  • semesterersättning och semesterdagar
  • inbetalningar till pension och arbetsskadeförsäkringar
  • sjuklön
  • rätt att vara ledig och vilka villkor om gäller då
  • och så mycket mer.

I Kommunal har vi över 70 stycken olika kollektivavtal med olika arbetsgivare. Alla kollektivavtal är unika och har olika utgångsdatum. 2020 går dock alla avtalen ut och det är dags att förhandla om dem. Det är det vi kallar avtalsrörelse.

Just nu har vi återupptagit arbetet med att förhandla alla avtal efter att vi pausade förhandlingarna under pandemin. Så i nuläget vet vi inte när vi får det nya avtalet på plats. Det vi vet är att arbetsgivarna tycker att vi ska få 0 kronor i lönehöjning och att vi i Kommunal är beredda att fajtas för att det inte ska bli så. Att vi ska få de villkor och löner vi förtjänar. Självklart tycker Kommunal också att löneförhöjningarna ska komma retroaktivt från det datum avtalet gick ut.

Hur villkoren till slut blir beror till stor del på att majoriteten av alla som jobbar som undersköterskor, anläggare, brandmän, bussförare, barnskötare och alla de 230 yrkesgrupper Kommunal organiserar är medlemmar. Utan medlemmar som är beredda att gå i konflikt och stå upp för det vi förhandlar för, så är arbetsgivarna starkare än oss.

Så när kommer min lön? Och får jag den retroaktivt? Det vet vi inte än då det är en förhandlingsfråga.

Vad kan jag göra som medlem för att bidra till att vi får så bra löneförhöjning som möjligt och att den kommer retroaktivt? Fråga en kollega som inte är med i Kommunal om ett medlemskap. Jag gör det så fort jag får chansen. Jag vet att många av er gör det när ni får chansen. Men nu måste vi hjälpas åt mer än någonsin.

webbjessicapk.jpg

Jessica P KlemetssonFoto: Kommunal
Jessica P Klemetsson, avdelningsordförande, Kommunal Stockholms län

Här kan du läsa mer: https://www.kommunal.se/avtal20