Modiga blivande undersköterskor tävlade i yrkes-SM i Falköping

De fem tävlande i deltävlingen i yrkes-SM i falköping, näst längst till höger vinnaren Amanda De La Haye
De fem tävlande i deltävlingen i yrkes-SM i falköping
Foto: Erica Lustigh
2018-01-25
I tisdags gick en av deltävlingarna i yrkes-SM på Ållebergsgymnasiet i Falköping. Yrkes-SM är en tävling som årligen hålls i Sverige. Ett av syftena med yrkes-SM är att öka intresset och statusen för yrkesutbildningarna. Fem deltagare tävlade i hemsjukvård/hemvård och vi kan konstatera att undersköterska är ett högst kvalificerat yrke som kräver stora kunskaper. Vinnaren blev Amanda De La Haye från Alströmergymnasiet i Alingsås.

I tävlingen deltog fem modiga deltagare i årskurs tre från vård- och omsorgsprogrammen på Almåsgymnasiet, De la Gardieskolan, Altrömergymnasiet, Nils Ericsongymnasiet och Ållebergsgymnasiet.

De tävlade i en miljö som skulle likna ett hem och det fanns två statister på scen som spelade ett par som behövde olika insatser utav undersköterkan. Under 30 minuter skulle de tävlande genomföra hemtjänstbesöket och hjälpa paret med de insatser som de var beviljade.

Under momenten poängsattes utförda uppgifter av tre domare och utöver det rent praktiska uppgifterna kunde man även få poäng kring hur man bemötte paret.

Slutligen fick deltagarna göra en självutvärdering utifrån frågorna- vad gjorde du bra? Vad kunde du gjort bättre? De fick även svara på en kunskapsfråga utifrån hur de kan förhindra smittspridning. Alla moment utfördes framför stor publik.

Här kan du läsa mer om yrkes-SM