Medlemsspar – ett enkelt sparande med låga avgifter för dig som är medlem i Kommunal

Du som är medlem i Kommunal kan spara i Medlemsspar - ett långsiktigt sparande för framtiden och pensionen, som vi tagit fram i samarbete med Folksam.

Kvinna i trädgård.
Foto: Karl Forsberg.

Det här är en av flera förmåner bara för dig som medlem i Kommunal.

Inte medlem? Ansök idag.

Fördelarna med Medlemsspar är att du får lägre årsavgift och kapitalavgift och än flera vanliga sparformer. Dessutom kan du spara 300 kronor i månaden eller mer, istället för de 500 kronor per månad som brukar vara kravet.

– Vi har arbetat tillsammans med Folksam för att ta fram en lösning för att våra medlemmar ska få ett tryggt sparande till exempel till pensionen, och är mycket glada att kunna erbjuda dem Medlemsspar, säger Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Ett sparande speciellt för dig och dina kollegor

Du startar sparandet själv på Folksams hemsida, vilket bidrar till att hålla avgifterna nere. Låga avgifter på ett långsiktigt sparande ger dig bättre förutsättningar för en bra pension på sikt. Det är också enkelt att ändra ditt sparande om du vill spara mer eller behöver spara mindre en period. Välj mellan Medlemsspar Trygg där Folksam placerar pengarna och Medlemsspar Fond där du själv kan välja bland utvalda fonder.

Medlemsspar Trygg

Dina pengar läggs i en kapitalförsäkring med traditionell förvaltning, vilket betyder att du inte behöver fatta några beslut om hur pengarna placeras. Folksam placerar dina pengar i en blandning av räntebärande värdepapper, aktier och fastigheter på ett ansvarsfullt sätt så att du ska känna dig trygg. Målet är att dina pengar ska öka i värde på ett stabilt och säkert sätt under lång tid.

Läs mer om Medlemsspar Trygg

Medlemsspar Fond

Det finns även Medlemsspar med fondförvaltning, vilket innebär att du själv väljer fonder ur Folksams utbud. När du väljer fonder själv har du chansen till större och snabbare värdeökning än med Medlemsspar Trygg. Men du löper också risken att ditt sparande kan sjunka i värde.

Läs mer om Medlemsspar Fond

Ju längre du sparar desto större chans får dina pengar att växa. Testa gärna att räkna på ditt eget sparande och se hur mycket ditt sparande kan växa vid olika avkastningsnivåer.

Du startar ditt Medlemsspar själv på Folksams hemsida.