Medlemsbrev hösten 2015

2015-12-04
Det fackliga arbetet i sektionen fortgår i full fart i alla våra branscher och vi tänkte i detta medlemsbrev uppdatera er om en del av de sakerna som har hänt och kommer hända under hösten.

Den 16 oktober hölls den årligt återkommande aktiviteten ”Fairtrade Challenge”, där Kommunal och många andra belyser varor som är producerade under villkor där även arbetarnas villkor är rättvisa. Denna ”vänskapliga tävling” har såklart inte som främsta syfte att företag, privatpersoner och myndigheter ska ”vinna” någonting, utan att fler ska bli medvetna om att vi genom vad vi handlar kan påverka hur en annan människa på andra sidan jorden har det i sin vardag. I år rapporterade vår sektion in över 900 utförda fikor, vilket är en tredubbling från förra året och det innebär att vi faktiskt fikade mer än hela Akademikerförbundet SSR eller Coop! I hela landet fikade Kommunal som förbund flest av alla, precis som förra året!

Tio nya arbetsplatsombud

Vad det gäller det fackliga arbetet lokalt här i Stockholm så kan vi med glädje välkomna tio nya arbetsplatsombud under hösten, inom en rad olika branscher som personlig assistans, hunddagis, trädgårdsanläggning och inom hemtjänst.

Under senhösten har vi även påbörjat ett nytt arbete med uppsökande verksamhet där vi ringer runt till ett stort antal visstidsanställda inom Stockholms stad och vår sektion och pratar fackligt medlemskap och hur vi kan stödja dem i deras situation.

Som ni säkerligen känner till har vi nu påbörjat arbetet med avtalsrörelsen 2016 (då många av våra kollektivavtal löper ut och ska omförhandlas). Som medlem i Kommunal kan just du vara med och påverka vad som ska finnas i våra kollektivavtal, vilket många av er har gjort. Som helhet har Kommunal som förbund fått till sig förslag på avtalsändringar som 30 000 personer vill ha.

Kongress 2016

2016 går även Kommunal som förbund mot en kongress, där vi som medlemmar kan vara med och påverka vår egen organisation i enlighet med vår interna demokrati. Medlemmar från vår sektion har bidragit med tre motioner inför kongressen med förslag på ändringar i våra stadgar eller områden där man vill att Kommunal ska verka på ett visst vis. När det kommer till vår demokratiska process på sektionsnivå kan vi berätta att vi höll ”nomineringsmöte” i Skarpnäcks kulturhus den 20 november. Dit var alla medlemmar i vår sektion välkomna och kunde själva nominera vilka de vill ska stå på valbar plats på vårt årsmöte som kommer att hållas i februari 2016. I år kommer vi att utöka möjligheterna att rösta på vårt årsmöte. Sektionsstyrelsen har tagit beslut på att man ska kunna förhandsrösta som medlem vid två tillfällen. Mer information kommer att komma specifikt om detta när det närmar sig årsmötet.

Händer i december

Avslutningsvis vill vi berätta om två saker som händer i början av december. Dels kommer vår sektion att delta på Hundmässan 2015 som hålls den 12-13 december på Älvsjömässan. Vi kommer att vara på plats med fackligt förtroendevalda och prata om vikten av kollektivavtal, löner och annat för våra hundälskande medlemmar och såklart med dem som arbetar inom hunddagisbranschen. Dels arrangeras den 12 december klockan 15.00 det årliga fackeltåget mot rasism (av ”Stockholm mot rasism” som är en sammanslutning av organisationer mot rasism, bland annat LO-distriktet Stockholms län, Socialdemokraterna i Stockholm, Vänsterpartiet i Storstockholm samt respektive ungdomsorganisationer) vid Slussen.

Med höstliga hälsningar, styrelsen Kommunal sektion Gullmarsplan