Marlene gör arbetsmiljön bättre i Alingsås

Marlene Bendixen jobbar som restaurangbiträde på Gustav Adolfsskolan i Alingsås. Hon är också Kommunals huvudskyddsombud på ISS Alingsås som sedan maj 2010 bedriver måltidsverksamheten i Alingsås kommun. Marlene är en av dem som blivit nominerad till årets skyddsombud i Västsverige 2018.

Marlene Benedixen, huvudskyddsombud för Kommunal på ISS Alingsås
Marlene Benedixen
Foto: Kommunal

Marlene gillar sitt jobb. Hon tycker om att laga mat och att få möta barn och unga under deras skoldag. Yrket har genomgått stora förändringar. Från att ha lagat maten i stort sett på varje enskild enhet lagas nu maten i större centralkök och körs sedan ut till de mindre enheterna. I Alingsås finns centralkök, mottagningskök och serveringskök. Förutsättningarna i köken ser olika ut men det finns också gemensamma utmaningar.

- Har du inte en bra arbetsmiljö så trivs du inte på jobbet, säger Marlene.

Att få hjälpa andra att få en bra arbetsmiljö är det som driver henne. Och hennes engagemang gå inte att ta miste på.

- Vissa nätter blir det svårt att sova när jag ligger och funderar på hur man kan lösa arbetsmiljöproblem, säger hon med ett skratt.

Marlene har på företaget där hon har sin anställning oförtröttligt arbetat för en bättre arbetsmiljö. Ofta kan brister i arbetsmiljön lösas i dialog med arbetsgivaren. Men kan det inte det så kan skyddsombudet göra en 6:6a-anmälan. En 6:6a-anmälan innebär att skyddsombudet skriver en formell begäran till arbetsgivaren om brister i arbetsmiljön som måste ses över. Gör arbetsgivaren inget går skyddsombudet vidare till Arbetsmiljöverket för att få en bedömning. Marlene har skrivit flera 6:6a-anmälningar och hennes arbete har gett resultat. Centralköket har fått bättre förutsättningar då man sett över kapaciteten och hur många portioner man kan tillaga på en dag. I ett av de mindre köken har två i personalen gått från stressiga deltider till att få heltidsanställningar så att de hinner med sina arbetsuppgifter.

Vad är roligast med att vara skyddsombud?

- Att träffa människor! Och utbildningen du får i ditt uppdrag – jag har fått så mycket kunskap och erfarenhet av att ha det här uppdraget.

Vad säger du till någon som funderat på att engagera sig fackligt?

- Gör det! Man får så mycket på köpet och du blir expert på rättigheter och skyldigheter på jobbet, säger Marlene.

Vad innebär det att vara skyddsombud? Som skyddsombud har du dina arbetskamraters förtroende att föra deras talan i olika arbetsmiljöfrågor. Tillsammans diskuterar ni vad som behöver förändras, och i samtal med chefen arbetar du för att skapa en bra arbetsmiljö för alla anställda. Behöver du mer stöd, finns alltid din mentor, ditt huvudskyddsombud eller regionala skyddsombud där för dig. Bli skyddsombud - anmäl dig här!