Margareta Bergerson arbetar för att Ales nattpatrull ska vara trygg

Kommunal Ale har utnämnt Margareta Bergerson till ”Årets skyddsombud” 2016. En av anledningarna är att hon har fått arbetsgivaren att skaffa ett direktlarm som nattpatrullen kan använda då de är ute i otrygga områden.

Margareta Bergerson och hennes kollegor som arbetar natt i Ales hemtjänst behöver visats i vissa områden som är mycket stökiga och otrygga. De har vid ett flertal tillfällen blivit hotade och jagade av personer som sprungit efter dem eller kört bakom dem med bil. De har också fått sina arbetsbilar vandaliserade eller bortflyttade.

För att inte utsätta sig för onödiga risker arbetar de alltid två och två när de ska besöka brukare i vissa områden. Margareta har i sin egenskap av skyddsombud också drivit igenom att nattpatrullen ska ha ett direktlarm med sig som går till ett säkerhetsföretag. När larmet är på så hör man i andra änden vad som sägs och vad som händer och om det är en riskfylld situation så larmar företaget genast polisen.

Bra ordnat Margareta, tack för att du tar ansvar för dina kollegors och din egen säkerhet!

Motivering till utmärkelsen

Så här lyder Kommunal Ales motivering till att Margareta Bergerson blev ”Årets skyddsombud”:

Margareta arbetar som undersköterska i nattpatrullen och arbetar aktivt i arbetet med arbetsmiljön och arbetsplatsnära fackligt arbete.

Nattpatrullen åker runt inom Ale kommun och gör hjälpinsatser hos omsorgstagare nattetid. Gruppens arbetsmiljö är dålig på grund av problem i samhället på specifika orter. Problemen är missbruk, våld, förstörelse, övergrepp och olika gruppindelningar.

Margareta har lyft problemen i dialog med arbetsgivaren som nu har påbörjat olika åtgärder för att förbättra arbetsmiljön för nattpatrullen och andra arbetsgrupper i Ale kommun.

Är du också intresserad av att bli skyddsombud och spela en viktig roll på din arbetsplats? Läs mer om vad det innebär!