Telefonproblem

Kommunal Direkt - för frågor om ditt arbetsliv - går inte att nå via telefon just nu. Felsökning pågår. Du kan alltid mejla oss.

Manifestation för schyssta scheman i Malung!

Deltagare i manifestation
Foto: Kommunal
2019-12-12
Idag har Kommunal Bergslagen sektion Västerdala genomfört sin manifestation i Malung med kravet att kommunen ska fortsätta använda sig av schemaläggningssystemet TimeCare, där de anställda lämnar in sitt önskade schema som sedan anpassas till verksamheten, istället för de fasta scheman som kommunen vill införa.

Man samlades på Folkets hus i Malung och vandrade sedan vidare till kommunhuset.

Under manifestationen lämnade man in de underskrifter för att behålla TimeCare, som sektionen samlat in bland de anställda som i dagsläget använder TimeCare, till politiker och tjänstemän i samband med socialnämndens sammanträde. Av totalt 293 berörda undersköterskor och vårdbiträden har 200 skrivit på sektionens namninsamling.

Bakgrunden till manifestationen är det beslut som Malung-Sälens kommuns ledningsgrupp för sex månader sedan tog om att ersätta den nuvarande schemaläggningsmodellen där man använder sig av schemaläggningssystemet TimeCare, med ett system med fasta scheman. Detta menar sektionen skulle leda till negativa konsekvenser både för de anställda och verksamheterna inom kommunen.

Carola Ivarsson
Foto: Kommunal

Carola Ivarsson, undersköterska och huvudskyddsombud i sektion Västerdala, lyfter fram hur en ändrad schemaläggning skulle påverka personalen.

- Den flexibilitet som finns med TimeCare möjliggör för oss att kombinera vårt arbete med ett socialt liv. Utan detta kommer många få svårt att orka med det viktiga men också tunga arbete vi gör ute i verksamheterna.

Sektionen lyfter även fram att schemaläggningen med TimeCare är en win-win situation för både arbetstagare och arbetsgivare då det ger möjlighet för arbetsgrupperna att själva lägga schemat så att behovet av vikarier minskar och att dessa endast behövs tas in vid akuta händelser.

Med TimeCare kan vi anställda kombinera vårt arbete med ett rikt socialt liv samtidigt som kommunen spar in på vikariekostnader, detta kommer inte vara möjligt med fasta scheman säger Carola Ivarsson.

Den 9 februari är det sagt att fasta scheman ska införas. Men sektion ger inte upp utan hoppas att manifestationen idag ska visa politiker och tjänstemän att de behöver ändra ledningsgruppens beslut och istället för fasta scheman behålla TimeCare.