Manifestation mot EU-beslut som ger tröttare bussförare

Den 24/4 manifesterade sektion Trafik, avdelning Sydväst, mot ett EU-förslag som ger tröttare bussförare.

Sektion Trafik fanns på plats på Resecentrum i Halmstad och Jönköping.
Foto: Safet Muric

Det är politiker i Bryssel som lagt fram förslag som försämrar bussförares möjlighet till återhämtning och hållbara arbetstider. Reglerna man nu har förslag att ändra rör hur länge bussförare kan arbeta utan vila. Kommunal ser att regeländringarna resulterar i tröttare förare med sämre koncentration vilket ökar antalet riskfyllda beslut i trafiken.

EU vill att bussförare ska:

• Köra 12 dagar i följd innan de tar en enda dag ledigt – i stället för 5 eller 6 enligt de nuvarande reglerna.
  • Inte ha ledigt en hel helg på en hel månad, medan de enligt de nuvarande reglerna har en hel helg ledigt efter två veckors arbete.
  • Förlora 21 timmars vila per månad.
  • Arbeta 16-timmarspass minst två gånger i veckan.

Genom en manifestation i Halmstad protesterade Kommunal Sydväst Trafik-sektion mot förslagen. Med detta vill vi synliggöra och påverka de förslag som kommer att generera en sämre arbetsmiljö för bussförare.